50 pravidel pro nováčky v (IT) podnikání - 1. část

| redakce

Kolem podnikání se traduje nespočet klišé a nesmyslů. Jaké triky skutečně fungují, když zakládáte novou firmu v oblasti technologií (a nemusí to být hned nový Facebook)?

1. Byznys není zábava. Je dost pravděpodobné, že svoji práci začnete brzy nenávidět. Ve stresových situacích (věřte, že určitě nějaké přijdou) se držte stranou od ostrých předmětů a pilulek.

2. Neshánějte zaměstnance za každou cenu. Novou pracovní sílu hledejte jenom při expanzi byznysu. U každého zaměstnance navíc prověřujte, zda je pro něj prioritou disciplína.

3. Získejte klienty. Samozřejmost? Ne zcela. Sežeňte je dříve, než se do byznysu vůbec pustíte. Nestačí mít jen dobrou myšlenku.

4. I když nabízíte službu, nazývejte ji produkt. Přesně tak to udělal Oracle se svou "databází". Pokud si od Oraclu "koupíte" jeho databázi, tým konzultantů se o vás postará, aby se vám ji podařilo "nainstalovat" přesně podle vašich potřeb. První roky Oracle prohlašoval, že nabízí produkt, ale ve skutečnosti byl jen konzultantskou firmou. K čemu je taková strategie? Produkty jsou hodnoceny výše než služby. Téměř každý softwarový produkt byl v počátku službou.

5. Prohru hoďte za hlavu a zakousněte se do toho znovu. Nejlépe ještě před tím, než vám dojde kapitál nebo proděláte peníze od investorů. Zkuste přijít s novými nápady na zlepšení.

6. Prioritou je být v zisku. Snažte se dosáhnout zisku co nejdříve. Neshánějte za každou cenu další peníze. Je to drahé.

7. Startovní kapitál. Pokud to nejde snadno, je možná snaha získat zdroje neuskutečnitelná. Pokud je to naopak snadné, nabídku využijte a získejte jich tolik, kolik jen lze. Pokud je to velmi snadné, pak svoji firmu prodejte (nejste-li zrovna Twitter a podobně).

8. Prodej firmy. Pokud se vám ve schránce nehromadí nabídky, je potřeba pokračovat ve snažení a až poté firmu prodat. S chystáním prodeje začněte s ročním předstihem. Starejte se o potenciální zájemce například tak, že jim zasíláte novinky. Pokud vám někdo nabízí 100 milionů za firmu, která nemá prakticky žádné tržby, hned ji prodejte. Ne z každého byznysu vznikne Facebook. Dokonce i chlapci z Googlu se pokoušeli prodat firmu za milion dolarů, než začala generovat zisky.

9. Silná konkurence? Žádný problém. Dokazuje to, že prostor, v němž působíte, je vysoce ceněný. Konkurenti jsou zároveň i potenciálními zájemci o akvizici.

10. Nevyužívejte PR agentury. Dělejte si PR sami, nechte to na sekretářce nebo samostatném oddělení. Ušetříte. Jako PR často postačí dobře zvolená firemní značka.

11. Komunikujte. Se zaměstnanci, se zákazníky i s investory. Zaměstnanci potřebují silného lídra, zákazníci chtějí slyšet, že se staráte o jejich potřeby, a investoři potřebují důkazy, že je s jejich prostředky nakládáno efektivně.

12. Pro klienty dělejte první poslední. Navažte s klienty dlouhodobé osobní vztahy a stále přemýšlejte nad tím, co by je mohlo učinit ještě spokojenějšími.

13. Klient není firma, je to vnímající bytost. Vykouzlete na jeho tváři úsměv.

14. Ukazujte se. Pořádejte s klienty akce, na kterých vás budou moci osobně poznat.

15. Mějte jasno, s kým spolupracujete. Znáte historii svých zákazníků? Historii jejich firmy, investiční historii, osobní historii a podobně? Ne? Tak to napravte.

16. Mikromanagement vývoje softwaru. Nikdo nemá lepší produkt než vy? Pokud nejste technicky zdatní, obraťte se na odborníky, aby vám pomohli upřesnit specifikaci vašeho produktu. Vyhnete se tak nedorozuměním s klienty.

17. Hledejte pracovní sílu lokálně. Komunikujte se svými programátory, měli byste mít možnost se s nimi i osobně vidět. Neoutsourcujte IT z Indie.

Zdroj: Jamesaltucher.com

reklama
reklama