Recept pro šéfy: 5 cest k vyšší emoční inteligenci

| redakce

Úspěšní manažeři mívají vysokou emoční inteligenci. Vědí, jak se lidé kolem nich cítí a jak je motivovat. Pokud pro vás jako pro šéfa nejsou sociální dovednosti zrovna intuitivní záležitostí, nezbývá než dodržovat několik osvědčených postupů. Vaši zaměstnanci budou cítit uznání a vy je efektivně nasměrujete tam, kde jsou nejvíce potřeba.

1. Nepředstírejte, lidé to poznají

Pokud nemáte zájem, nepředstírejte, že ho máte - lidé to prohlédnou. Znáte ty studie, které tvrdí, že když je úsměv upřímný, utvoří se vám kolem očí vrásky? Lidé tyto studie znají, i bez nich ale falešný úsměv spolehlivě rozpoznají. Umět vyčíst pocity pouhým pohledem na lidskou tvář je klíčová dovednost nutná k přežití. A protože jsme na to měli miliony let, jsme v tom opravdu dobří. Takže opatrně s neupřímností.

2. Ptejte se užitečně

V každé knize o sociálních dovednostech je popsáno, co přesně lidem říkat a co dělat. Například že během konverzace je lepší stáčet otázky na druhou osobu, než abyste mluvili sami o sobě. To je samozřejmě možné, ale když vás odpovědi nezajímají, je to poznat. Jakkoli se budete snažit o empatii, nedostatek zájmu bude ve vaší tváři evidentní. Proto raději konejte a pokládejte takové dotazy, které pro vás budou užitečné.

3. Poznejte, s kým máte tu čest

Jak je to s těmi užitečnými otázkami? Každý vám řekne, že uznání za práci potěší. Neexistuje ovšem návod, jak přesně člověka slovně poplácat po ramenou. Na každou osobnost platí něco jiného. Existují čtyři dominantní typy osobností, které je možné rozpoznat pomocí série dobře kladených otázek.

4. Poznávejte a oceňujte

Jakmile rozpoznáte danou osobnost, můžete ji řádně ocenit, a tím i motivovat k dalším kvalitním výkonům. První typ osobnosti je zaměřený na sílu a netouží po ničem jiném než po veřejném uznání. Hodí se zejména pro pokrokové projekty. Druhý osobnostní typ rovněž stojí o veřejné uznání, ale zábavnou formou. Jsou to takové roztleskávačky, pro které se hodí velmi rozmanité úkoly. Třetí osobností jsou perfekcionisté. Chvalte je pro jejich smysl pro detail, budou v sedmém nebi. Nemají rádi poprask, ale rádi vidí, že snaha byla oceněna. Takové lidi využívejte k práci co nejčastěji. Poslední typem osobnosti jsou týmoví bojovníci. Nechtějí čekat až na závěrečnou odměnu, proto je důležité chválit je i v průběhu rozjetého projektu, a to nejlépe v rámci týmu. Právě vytváření pevných partnerství je jejich nejsilnější stránkou.

5. S komplimenty nešetřete

Není vždy možné finančně odměnit lidi, kteří s vámi nebo pro vás pracují. Vždy jim ale můžete ukázat, že si práce, kterou odvádějí, ceníte. A znalost jednotlivých osobností vám k tomu pomůže. Komplimenty jsou klíčové. Co odlišuje úspěšného manažera od toho průměrného, je právě schopnost přesně rozpoznat, kdo jaké potřebuje ocenění.

Zdroj: World Economic Forum

reklama
reklama