Chytráci manažeři: Řídíme fond aktivně, ale ETF si nenecháme ujít

| redakce

Neutuchající zájem o investorů o ETF působí i na portfoliomanažery tradičněji zaměřených podílových fondů. Nutí je, aby začali pátrat ve vodách tohoto dosud ne úplně prozkoumaného trhu.

Velké ryby se zakusují do trhu s ETF

V lednu na velké konferenci o ETF Jeffrey Gundlach z DoubleLine Funds prohlásil, že se chce zapojit, ne zůstat stranou. A již zhruba po měsíci od spuštění svého prvního aktivně řízeného ETF, který vytvořil ve spolupráci se State Street, může slavit úspěchy. Jeho fond SPDR DoubleLine Total Return Tactical ETF se stal největším svého druhu.

"ETF nabízí ve srovnání s podílovými fondy přístup ke zcela odlišné investorské základně," říká David LaValle, šéf ETF ve State Street. 240 milionů USD aktiv pod správou je ale stále zanedbatelných ve srovnání se 117 miliardovým světově největším dluhopisovým fondem Pimco Total Return.

Jeffrey Gundlach ale není výjimkou. I další portfoliomanažeři zprvu neochotní investovat do sektoru ETF začali tento trh objevovat. Například Goldman Sachs v dokumentech pro regulátory nedávno oznámila záměr spustit dvanáct ETF.

Banka JPMorgan, jeden z řady prodejců aktivně řízených podílových fondů, během posledního roku uvedla na trh tři smart beta ETF. Tato produktová kategorie slibuje výhody aktivního managementu v levnější, standardizovanější verzi.

Jen devět z přední pětadvacítky amerických správců podílových fondů provozuje pod svou značkou ETF. Dalších osm ale již požádalo o souhlas (nebo již dostalo svolení) se spuštěním vlastního ETF programu. Zbylá třetina zatím vyčkává a zůstává stranou.

Tradiční fondové produkty představují biliony dolarů v investičních produktech prodaných poradci. Jde o produkty firem jako American Funds, T. Rowe Price nebo Dimensional Fund Advisors. American Funds vlastnící Capital Group získala v březnu svolení ke spuštění ETF, neprozradila ale podrobnosti o svých záměrech.

Americká komise pro burzy a cenné papíry (SEC), která reguluje byznys ETF, udělila povolení k plánování procesů produktů společnostem Janus Capital Group, Principal Funds a John Hancock. Další správci aktiv jako Wells Fargo Advantage, Prudential Investments a Nuveen Investments u regulátora prý rovněž podali žádost.

Váhání

Není zatím jasné, zda tyto firmy začnou vyvíjet ETF, nebo budou následovat T. Rowe, která zatím nevyužila práv získaných v podobném schvalovacím procesu se SEC v roce 2013. Firma odmítla věc komentovat, jedním z důvodů jejího váhání ale může být otázka transparentnosti. Na rozdíl od podílových fondů mají aktivně řízené ETF povinnost pravidelně zveřejňovat pozice. Díky tomu se ETF mohou obchodovat na cenách prakticky odpovídajících hodnotě podkladových aktiv. Firmy, které se nepřipojily, vyjadřují obavy ohledně potenciálu takto zveřejněných investičních strategií.

Firmy spekulují nad tím, zda nízké poplatky a indexová orientace takovýchto fondů nebudou "kanibalizovat" na jejich existujících, v mnoha případech ziskových byznysech. I když tradiční fondy čelí odlivu prostředků a tlakům na snížení poplatků, stále prosperují. Veřejně obchodovaní správci aktiv loni podle konzultantské společnosti Casey Quirk & Associates zvýšili své příjmy o 13 %, tedy na pětileté maximum.

Hlavní neznámou je pro firmy podle Briana Reillyho, který radí portfoliomanažerům v Brown Brothers Harriman, jak rozvinout vlastní strategii ETF a sdílení příjmů mezi portfoliomanažery a brokery.

Dalším problémem je možná absence poptávky. Aktivně řízené ETF představují stále jen procento amerického trhu s ETF. Někteří manažeři navíc v této oblasti nevidí téměř žádnou přidanou hodnotu. Podle Willa Bramana, hlavního investičního stratéga Ballentine Partners, jsou sice aktivně řízené ETF možná pro investory daňově výhodnější, nemusejí ale nutně významněji zlepšit jejich šance na úspěch. Braman doporučuje jak indexové ETF, tak investice mezi mnoho podílových fondů a aktivně řízených ETF. "Problém vysokých poplatků a toho, zda dokáží generovat dostatečný nadvýnos, zůstává nedořešen," tvrdí stratég.

Zdroj: InvestmentNews

reklama
reklama