Chcete umět vyjednávat? 4 tipy pro vás

| redakce

Vyjednávání není pouze doménou byznysu, schůdná řešení různých situací pro dvě a více stran hledáme prakticky celý život - ve škole, v zaměstnání i v osobním životě. Není proto od věci dát si malé vyjednávací školení.

1. Naučte se naslouchat

Vyjednávání není jen o říkání ano nebo ne. Zkušení vyjednávači jsou ti, kdo dokáží ve vhodnou chvíli přestat mluvit a začít naslouchat. "Je skvělé, když na stůl při vyjednávání položíte seznam otázek, poté umlknete a jen vstřebáváte informace," říká George Siedel, profesor na Ross School of Business při Michiganské univerzitě, který se svými přednáškami o vyjednávání objel téměř celý svět. Vyjednávání je o kompromisech a těch nelze dosáhnout, pokud neznáte požadavky svého protějšku.

2. Poznejte své "soupeře" z lidské stránky

Při vyjednávání je nutné vědět, s kým máte tu čest. Zvažte, zda by nebylo vhodné se s člověkem, s nímž máte naplánované jednání, ještě před touto oficiální schůzkou sejít v restauraci a při večeři se jen tak nezávazně pobavit. Jednání vždy vedou dvě či více individualit, které mohou vyznávat rozdílné hodnoty a principy, takže nikdy není od věci si o sobě navzájem říci i pár informací nesouvisejících s prací.

3. Ujasněte si, čeho chcete dosáhnout

"Úspěšní lidé jdou do každého jednání s jasnou představou o tom, k čemu chtějí dospět," zdůrazňuje Siedel. Než vstoupíte do vyjednávacího ringu, ujasněte si, jaké ústupky jsou pro vás ještě přijatelné. Jen tak se vyvarujete toho, že budete již za pár dní litovat, že jste nebyli důraznější a neohradili se proti některým pro vás nevýhodným protinávrhům.

4. Připravte se na neúspěch

Nikdo nemůže vyhrávat věčně, ani vy ne. Dopředu počítejte i s tím, že může vyjednávání skončit krachem. Můžete si připravit alternativní scénář, který z rukávu vytáhnete ve chvíli, kdy vám bude jasné, že jednání nikam nevede. Nebo zkrátka jen počítejte s tím, že si možná večer místo šampaňského dáte něco obyčejnějšího. Jeden neúspěch ale neznamená konec světa, do dalšího vyjednávání jděte znovu naplno.

Zdroj: LinkedIn

reklama
reklama