Nebojte se být v investování průměrní, nikdy neporazíte všechny

| redakce

Vaše portfolio může generovat sebevětší výnosy, ale stejně nikdy nebudete nejlepším investorem na světě. Možná vás překoná Warren Buffett, možná někdo, o jehož existenci nemáte ani tušení. Vždy se ale někomu budete dívat na záda. Přesto můžete být v investování úspěšní.

Na finančních trzích platí několik základních pravidel, která z honby za nadprůměrnými zisky dělají boj s větrnými mlýny.

1. Všechna aktiva někdo vlastní. Neexistuje žádná vedlejší kolej, na které by čekaly tituly zaostávající za trhem. Každý investor tedy někdy drží "špatné" akcie či dluhopisy.

2. Akciové trhy dlouhodobě rostou a jejich výkonnost je historicky vyšší než výkonnost dluhopisů, do nichž je však zainvestováno nepoměrně větší množství peněz.

3. Zisky, které investiční portfolio generuje, je vždy potřeba ponížit o poplatky a daně.

Průměr je skvělý výsledek

Jedinou možností, jak efektivně zvýšit výkonnost portfolia, je zaměřit se na poplatky a daně. Pokud své portfolio investor sestavuje z jednotlivých titulů, vystavuje se zaprvé obrovskému riziku, že sáhne po špatných cenných papírech, které hodnotu portfolia při turbulencích na trzích srazí k zemi, a zadruhé přistupuje na to, že od zisku bude muset odečíst ještě náklady vynaložené na samotnou realizaci nákupu a prodeje jednotlivých pozic, případně úpravu jejich váhy.

Naproti tomu prosté kopírování trhu prostřednictvím indexového fondu investorům nabízí nejen možnost eliminovat volatilitu spojenou s investováním do jednotlivých titulů, ale i ušetřit spoustu peněz na poplatcích za nákup a prodej cenných papírů či poplatcích za správu aktivně řízeného fondu.

Profesionální portfoliomanažeři se nezřídka indexovým fondům vysmívají, jejich motivace je ale zřejmá. Warren Buffett naopak jednou prohlásil, že pravidelným investováním do indexového fondu může i člověk s nulovými informacemi o dění na trzích vydělat více než profesionálové. Pravdu má samozřejmě jen jedna strana.

Zdroj: Pragmatic Capitalism

reklama
reklama