Spalovací motor svůj potenciál vyčerpal. Budoucnost patří elektromobilům, říká expert

| Roman Chlupatý

Na silnicích probíhá tichá revoluce. Automobily se spalovacím motorem narazily na svůj pomyslný vývojový strop, který se stává podlahou pro elektromobily. Jejich počet se i na českých silnicích v posledních letech každý rok zdvojnásobil, loni jich například přibyly čtyři stovky. Za deset až patnáct let by tu tak mohly tvořit třetinu až polovinu vozového parku. Podrobnosti probírali v pořadu Alter Eko na Rádiu ZET vedoucí EU Office České spořitelny Jan Jedlička a expert na energetiku z Erste Corporate Banking Max Wandler.

Jan Jedlička: Jedním ze žhavých témat současnosti souvisejících s energetikou je elektromobilita. Vím, že jsi velký fanoušek elektromobilů, ale pokud se člověk v Česku rozhlédne po ulicích, tak vás tolik není. Myslíš si i tak, že se auta na elektrický pohon prosadí, nebo je to jen nafouklá bublina, respektive slepá ulička vývoje?

Max Wandler: Nevím, zda je každý schopen rozlišit elektromobil od auta se spalovacím motorem. Možná jich je kolem nás více, než si myslíme. Kdybychom byli schopni auta na elektrický pohon identifikovat, uvidíme, že podíl elektromobilů na celkovém počtu aut na silnicích neustále vzrůstá; v Česku zhruba o 100 % ročně. Loni jich tak například byly přihlášeny zhruba čtyři stovky. Nejen proto tvrdím, že elektromobilitě jednoznačně patří budoucnost automobilismu. To, zda ona budoucnost přijde za pět, deset, nebo patnáct let, závisí na spoustě faktorů. Mezi jinými na cenách paliva či na tom, zda se elektromobilita dočká podpory. Je nicméně jednoznačné, že elektromobil je ve srovnání s autem se spalovacím motorem technicky dokonalejší stroj, který má obrovský vývojový potenciál. Vůz se spalovacím motorem naopak svůj potenciál de facto vyčerpal.

Jan Jedlička: V tuto chvíli se daří zejména elektromobilům na luxusnějším konci nabídkového spektra. Příkladem mohou být úspěchy americké automobilky Tesla. Běžná vozidla, značky jako Opel či Renault, jsou v tomto směru popelkou. Bude tak i napříště elektromobilita tažena vývojem v oblasti luxusního segmentu, nebo se dá čekat, že si zanedlouho budou lidé ve velkém kupovat i auta nižší střední třídy s elektrickým pohonem?

Max Wandler: Jde o normální vývoj. Když se například objevila první auta se spalovacím motorem, byla jednak velice drahá – náklady na provoz automobilu a koně se nedaly srovnat –, a jednak ani nenabízela nijak velký komfort. Už proto, že tehdy chyběla potřebná infrastruktura. Byly to tak v podstatě drahé hračky pro technicky zdatné lidi z vyšších společenských vrstev. To přitom platí o veškerých technických novinkách, ať už jde o klimatizaci, navigaci nebo cokoli jiného. Nejdříve se tyto věci objeví v dražším segmentu. Časem daná technologie zlevní a následně se dostane i k běžným spotřebitelům. To samé očekávám i v oblasti elektromobility, respektive elektromobilů.

Jan Jedlička: Troufneš si tipnout, kdybychom se tu potkali za deset, patnáct let, jaký podíl elektromobilů na celkovém počtu vozů na ulicích českých měst bychom viděli?

Max Wandler: Za deset, patnáct let si dokážu bez problému představit, že půjde o třetinu až polovinu. Bude to totiž podobné jako televizory s plochými LCD obrazovkami – existovaly léta, ale byly drahé a z pohledu spotřebitelského komfortu nepohodlné. A pak, jakoby zničeho nic, během dvou let začaly na trhu s televizory dominovat. A tak je to se vším.

Jan Jedlička: To je tedy výhled na očekávaný stav elektromobility. Zkusme se ještě zamyslet nad tím, jak za těch deset, patnáct let bude vypadat energetika jako celek. Jaké zdroje budou převažovat? Bude se stále sektor opírat o centralizované zdroje, nebo se prosadí decentralizace? Případně v jakém rozsahu k tomu podle Tebe dojde?

Max Wandler: Je dost obtížné dát to do nějakého číselného rámce, nicméně současné trendy jsou jasné. Již probíhá decentralizace sektoru. To neznamená vymizení velkých centrálních zdrojů, a to ani v dlouhodobém horizontu. Existují totiž velcí spotřebitelé, jako jsou slévárny a podobně. Na úrovni malých spotřebitelů ale bude vzkvétat lokální výroba elektřiny, která se přiblíží k jednotlivým spotřebitelům, případně bude vše vyráběno přímo na místě. Jinými slovy, klíčová bude decentralizace, kterou jsi zmínil. Zároveň budeme svědky nástupu kvalitních akumulačních technologií, což souvisí s diskutovanou elektromobilitou i s decentralizací. Neodmyslitelnou součástí budoucího energetického mixu budou obnovitelné zdroje, což jsou většinou zdroje malého a středního výkonu, které do konceptu decentralizované energetiky velice dobře zapadají.

reklama
reklama