SERIÁL O OSOBNÍCH FINANCÍCH (10. den, středa): Kreditní skóre

| redakce

Na jakou hypotéku nebo jiný úvěr dosáhnete, záleží především na vaší bonitě. O co jde a jak ji zjistíte?

Bonita je v podstatě úvěruschopnost, tedy schopnost dlužníka dostát svým závazkům. Každá banka i solidní nebankovní poskytovatel půjček se zajímá o to, komu půjčuje. Řeší rizikovost půjčky a podle toho určuje úrokovou sazbu.

Kreditní skóre standardně zjišťuje poskytovatel půjčky. Jde o komplexní systém hodnocení podle předem daných kritérií (věk, pohlaví, vzdělání, profese, rodinný stav, počet vyživovaných dětí, trvalé a další příjmy, úvěrová historie, platební morálka a další). Podle zjištěné bonity se stanoví úroková sazba. Čím vyšší bonitu máte, tím nižší úrokovou sazbu u úvěru můžete získat.

V České republice je řada firem, které většinou za několik set korun po zadání vašich údajů projdou databáze registrů úvěrů a další. Na základě zjištěných informací vygenerují vaše kreditní skóre (300 = velice špatné, 850 = perfektní). Některé z těchto společností měly problémy se zpracováním osobních dat, s nevhodným marketingem a podobně, a proto zde žádné nebudeme jmenovat.

Orientační výpočet bonity i kalkulačky na spočítání splátek úvěrů nabízejí celkem běžně jak banky, tak některé spotřebitelské, finanční a srovnávací portály. Než vyrazíte shánět úvěr, zjistěte si alespoň přibližně, jak na tom z pohledu kreditu jste.


Od pondělí 1. srpna do neděle 14. srpna najdete na Investičním webu vždy jeden krátký článek s jednoduchou radou, jak lépe nastavit své finance a přístup k nim.

Nechali jsme se volně inspirovat programem #BIBetterMoney, který je pomocníkem především pro zaneprázdněné profesionály z jiných oborů, kteří na samotné (nejen rodinné) finance nemají dost času. Jednotlivé díly seriálu budeme vzájemně propojovat, můžete je ale sledovat i pod tagem "finanční gramotnost". Některé díly bude komentovat přímo finanční poradce.

14denní plán zlepšení osobních financí

Čtrnáctidílný seriál o osobních financích byl na Investičním webu poprvé publikován v červnu 2015.

reklama
reklama