10 velkých lží finančního byznysu

| redakce

Svět je plný lží, často lžeme i sami sobě. Některé lži jsou neúmyslné nebo z nevědomosti, jiné cílené a využívané pro obchodní účely. Jaké jsou ty nejčastější ve finančním průmyslu?

1. Trhy jsou efektivní

Tento výrok lze vyvrátit stejně snadno, jako lze těžko překonat trh. Stačí se podívat na libovolný graf. Dokážete najít racionální zdůvodnění pro velké rozdíly v hodnotách před a po velkých tržních propadech? I profesionál jen stěží využije třeba i zjevné neefektivnosti trhu (zejména proto, že ji lze odhalit až zpětně).

2. Riziko a volatilita jsou jedno a totéž

Využití volatility jako ukazatele rizika usnadňuje teoretikům to, aby jim vycházely finanční rovnice. Bohužel jen málokdo zohledňuje pozitivní volatilitu. V reálném světě přitom patří nákup vysoce volatilního trhu, který je extrémně levný (březen 2009), mezi nejbezpečnější sázky. Jediné riziko, kterým se má smysl dlouhodobě zabývat, je permanentní ztráta kapitálu. A před tím vás měření volatility rozhodně neochrání.

3. V jednoduchosti není krása

Profesionálové jsou zvyklí nabízet složité produkty, aby zdůvodnili svou práci a vysoké poplatky. Přitom behaviorální analýza hovoří jasně - příliš mnoho možností, o nichž je potřeba se rozhodnout, a přílišná složitost vedou ke špatným rozhodnutím.

4. Poplatky nehrají roli

Většina spotřebitelů nesáhne po produktu s nižším poplatkem, protože neporovnává celkovou cenu s hodnotou. Náklady jsou přitom nejlepším indikátorem budoucího investičního úspěchu (nebo prohry). Poplatky rozhodují, a to více, než si myslíte.

5. Časování trhu funguje

Je s podivem, že celý koncept časování trhu nebyl dávno zcela zdiskreditován. Do hry vstupuje příliš mnoho proměnných, než aby bylo možné stanovovat smysluplné predikce krátkodobého výkonu trhu nebo konkrétní investice. Investiční management o tomto problému ví, ale považuje to za složitost marketingu. Brokeři denně předkládají klientům množství různých schémat časování trhu. Jen věci nenazývají pravým jménem, takže jim investoři snadněji sednou na lep.

6. Výběr jednotlivých akcií funguje

Je to podobné jako s časováním trhu - existuje mnoho důkazů, že stock-picking nefunguje, ale i tak se fondy specializované na aktivní management (výběr jednotlivých akcií) stále prodávají ve velkém. Držet cokoli jiného než "portfolio světového trhu" (což je pro většinu lidí neatraktivní alokace aktiv) znamená aktivní management. Navzdory neustálému přesvědčování brokerů o opaku věřte tomu, že stock-picking není výdělečný koncept, minimálně pro člověka, který nechce investování věnovat veškerý čas.

  • 1
  • 2
reklama
reklama