7 megatrendů, které od základů změní automobilový průmysl

| redakce

Analytik automobilového trhu Kota Yuzawa z Goldman Sachs se svým týmem sestavil seznam sedmi trendů, které by v následujícím desetiletí měly udávat směr automobilového průmyslu. Některé predikce nepřekvapí, jiné vás ale uvedou v údiv.

Automobilový průmysl se podle Yuzawy dostal do zásadního napětí ve vztahu k moderním technologiím. Zatímco elektronika se velmi rychle a dramaticky vyvíjí, tempo inovací v automobilovém průmyslu je slabé. Jsou samozřejmě i výjimky, třeba americká Tesla, zavedené automobilky se ale drží osvědčených technologií a na poli inovací jsou opatrné.

Tento nesoulad podle analytika nevydrží dlouho. Nové technologie začnou dříve či později pronikat i mimo svá jádrová odvětví a začnou být využívány napříč všemi sektory.

Odklon od fosilních paliv

Trendem, který se jako jeden z mála prosazuje již nějakou dobu, je rozvoj elektromobilů, tedy automobilů, které se obejdou bez benzínu, nafty či zemního plynu. Důvod je zřejmý - ekologie. Problémem světových metropolí je stále častěji smog, jehož jsou auta značným přispěvatelem. Přechod k automobilům poháněným elektřinou a neprodukujícím výfukové plyny je tedy logickým krokem v boji za čistší vzduch. Yuzawa odhaduje, že do roku 2025 bude elektřina pohánět každé čtvrté nové prodané auto.

Využívání lehkých materiálů

Těžší automobil potřebuje pro dosažení stejné rychlosti a síly silnější motor a ten zase potřebuje více paliva. Přitom pokles váhy auta o pouhých 50 kilogramů dokáže snížit emise oxidu uhličitého o jeden gram na každý kilometr jízdy. Jeden gram možná nepůsobí zrovna přesvědčivě, sečteme-li však všechna auta, která na celém světě denně vyjíždějí do ulic měst i mimo ně, jsou možné pozitivní dopady redukce emisí obrovské.

Zautomatizované řízení

Když se malého dítěte zeptáte, co každé auto potřebuje, aby mohlo jet, určitě vám řekne, že kola a volant. To by se ale podle Yuzawy mohlo již brzy změnit. Technologií budoucnosti jsou auta se zautomatizovaným řízením, tedy vozidla vybavená systémem kamer a senzorů, která posádku dokáží na určené místo odvézt s pomocí GPS. Technologický gigant Google tvrdí, že bude mít první 100% automatické auto nejpozději v roce 2017.

Spojování automobilek a dodavatelů

Přísnější požadavky na redukci emisí by mohly automobilky do deseti let stát až 25 miliard USD ročně. To Yuzawa považuje za příležitost pro vznik obřích dodavatelů ekologicky šetrných komponent pro automobily. Požadavky na ekologičtější auta by také mohly svést dohromady některé velké automobilky, jimž by spojení s konkurencí mohlo přinést významné úspory nákladů.

Stírání hranic mezi sektory

Rozvoj technologií potenciálně využitelných v automobilovém průmyslu zvyšuje zájem o auta také ve firmách, které se dosud zabývaly úplně jiným byznysem. To je i případ Googlu, který pracuje na vlastním elektromobilu se zautomatizovaným řízením. Odborníci si již nějakou dobu šeptají, že by se o auta mohl začít zajímat i Apple, a občas se na trhu objeví spekulace, že by firma s logem ve tvaru nakousnutého jablka mohla spolknout Teslu.

Komunikující automobily

Již dnes lze polohu auta sledovat v reálném čase pomocí systému GPS. Do budoucna by význam této technologie měl posilovat. GPS může změnit dopravu od základů, o čemž svědčí i masivní nástup firmy Uber, která na základě sledování polohy vozů spojuje "taxi" se zákazníky bez asistence dispečinku. Komunikující auta také mohou podpořit rozvoj sdílení dopravních prostředků.

Nástup rozvíjejících se trhů

Individuální automobilová doprava je doménou rozvinutého světa protkaného hustou silniční sítí. V poslední době ale lze podle Yuzawy pozorovat masivní investice do infrastruktury také v Číně a Indii, což by v těchto zemích mělo ve výsledku více lidí přesvědčit ke koupi auta. V Číně se podle analytika v roce 2025 bude prodávat každý rok 35 milionů nových automobilů a v Indii zhruba 7,4 milionu vozů.

Zdroj: Goldman Sachs

reklama
reklama