SERIÁL O OSOBNÍCH FINANCÍCH (4. den, čtvrtek): Čas na rozpočet

| redakce

Rozpočet je v případě osobních financí především plán výdajů, příjmy bývají velice často zhruba fixní. Tento plán zajistí, že útraty směřují tam, kam chcete a kde jsou potřeba, a omezuje možnost pomalého a těžce sledovatelného "rozpouštění" peněz.

Existuje řada možností, jak sestavovat osobní nebo rodinný rozpočet. Můžete si připravit vlastní tabulku v Excelu nebo podobném programu, aplikace sledující vaše výdaje také zpravidla nabízejí možnost sestavování rozpočtu. Samozřejmostí je možnost práce s rozpočty on-line, například v Google Drive.

Na každou kategorii výdajů potřebujete jeden řádek, stejně tak na kategorie příjmů. Čím konkrétnější kategorie, tím lepší kontrola a plánování výdajů a sledování případných problémů a anomálií.

Pro každou kategorii si stanovte měsíční předpokládanou částku. Protože již znáte své 90denní výdaje, neměli byste střílet od boku.

Nezapomeňte na dluhy, které jste si roztřídili ve středu. Pro každou kategorii dluhu a příslušnou splátku si připravte samostatný řádek.

Na základě průběžně aktualizovaného přehledu svých výdajů (sestaveného v úterý) nyní snadno zjistíte, zda se "vejdete" do stanoveného rozpočtu. A pamatujte na to, že váš osobní rozpočet není vytesaný do kamene; můžete ho tedy přizpůsobovat novým situacím. Cílem ovšem není tuto možnost zneužívat a "povolovat si opratě".


Od pondělí 1. srpna do neděle 14. srpna najdete na Investičním webu vždy jeden krátký článek s jednoduchou radou, jak lépe nastavit své finance a přístup k nim.

Nechali jsme se volně inspirovat programem #BIBetterMoney, který je pomocníkem především pro zaneprázdněné profesionály z jiných oborů, kteří na samotné (nejen rodinné) finance nemají dost času. Jednotlivé díly seriálu budeme vzájemně propojovat, můžete je ale sledovat i pod tagem "finanční gramotnost". Některé díly bude komentovat přímo finanční poradce.

14denní plán zlepšení osobních financí

Čtrnáctidílný seriál o osobních financích byl na Investičním webu poprvé publikován v červnu 2015.

reklama
reklama