Jedno zavádějící uklidnění pro všechny, kdo se bojí akciové bubliny

| redakce

Americké akciové indexy Dow Jones Industrial Average (DJIA) a S&P 500 od začátku roku 2013 posunují svá historická maxima, což mnoho investorů značně znervózňuje. Nafukuje se na americkém trhu nová bublina, jak tvrdí řada akciových pesimistů?

Podle některých analytiků jsou poměrně spolehlivým ukazatelem vzniku bublin na akciových trzích počty primárních úpisů akcií (IPO). Čím více firem se rozhodne vstoupit na burzu, tím větší je riziko vzniku bubliny.

Zatímco americké indexy stále rostou, počet IPO již zhruba rok klesá. Podle dat společnosti Renaissance Capital letos na burzách v USA do konce května proběhlo 69 primárních úpisů akcií firem s tržní kapitalizací nad 50 milionů USD. V prvním červnovém týdnu proběhly čtyři další úpisy.

Ve srovnání s loňským rokem tak letos v USA v období od ledna do května proběhlo o 40 % méně IPO a ve srovnání s rokem 1999, po němž následovalo na začátku nového tisíciletí splasknutí internetové a technologické bubliny, se jich uskutečnila jen zhruba třetina.

Počet IPO od ledna 2014 do začátku června 2015
Počet IPO od ledna 2014 do začátku června 2015Zdroj: Renaissance Capital

Jenže pokles zájmu firem o získání nového kapitálu na burze má i druhý rozměr. Nemalé množství společností, které by si jinak pro peníze šly na NYSE či na Nasdaq, dává přednost penězům soukromých investičních společností. To je například případ alternativní taxislužby Uber. Mladé firmě se od investorů podařilo získat již několik miliard dolarů, aniž by vstoupila na burzu.

Martin Kenney, profesor z Kalifornské univerzity a odborník na IPO, nedávno prohlásil, že mladé americké firmy díky rostoucímu zájmu soukromého kapitálu (private equity) vyčkávají se vstupem na burzu mnohem delší dobu než dříve. Kenneyho slova potvrzuje i Stewart Butterfield, výkonný ředitel společnosti Slack, jež provozuje stejnojmennou firemní sociální síť. Jeho firma od investorů minulý měsíc mimo burzu získala 160 milionů USD. "Současnost je pro mladé firmy ze všech odvětví tím nejlepším časem pro získání peněz v historii," tvrdí Butterfield.

"Nehledejte v tom nic složitého. Firmy příležitostí využívají jednoduše proto, že tu jsou," říká Mark Suster z venture kapitálové firmy Upfront Ventures. Nebylo to ale náhodou přesně tak právě i v osudném roce 1999?

Zdroj: MarketWatch

reklama
reklama