Christoph Olbrich (Gutmann): Sektor výrobců aut píše novou kapitolu, ale i zítra ho poznáte. Na velký nástup Applu, Googlu a dalších si ještě počkáme

| Roman Chlupatý

Tesla sklízí obdiv a úspěchy, Google testuje autonomní auto, Apple se zřejmě chystá představit vlastní vůz. To, jak a čím se lidé dostávají z jednoho místa na druhé, se i proto podle řady expertů již brzy výrazně změní. Otázkou je, zda a které automobilky se tomu dokáží přizpůsobit. Odpovědi se hned tak nedočkáme, říká manažer akciového fondu ve společnosti Gutmann Christoph Olbrich s tím, že vývojové a inovační cykly jsou v tomto odvětví poměrně dlouhé. Spalovací motor a ty, kdo na něj sázejí, by tedy neodepisoval.

Sektor automobilek a mobilita jako taková zažívají tektonický pohyb. Nemění se jen samotné auto, jeho výbava, pohon a tak dále, ale i to, jak se na něj lidé nahlížejí, čím pro spotřebitele je. Jedná se o hrozbu pro stávající lídry trhu, jako jsou Toyota či Volkswagen?

Christoph Olbrich

Podle mě má většina velkých automobilek solidní strategii, s pomocí které by se jim mělo podařit změny zvládnout. Nemusejí přitom být na špičce vývoje v každém z nastartovaných trendů; stačí, když budou pružně reagovat. Případná hrozba souvisí spíše s otázkou, zda zvládnou včas a adekvátně přizpůsobit své obchodní modely. Na druhou stranu, sektoru jako takovému nic nehrozí, poptávka po mobilitě narůstá a automobil bude vždy jednou z odpovědí, které ji mohou uspokojit. V této souvislosti je potřeba zmínit mnohé rychle rostoucí trhy v zemích, kde se bez auta neobejdete.

Na jednu stranu zde jsou projekty aut bez řidiče či sdílené vlastnictví, což vyžaduje změny a specifické přístupy. Na straně druhé roste zájem o starý model, tedy osobní vlastnictví auta, v Asii a Africe. Jak se s tím automobilky (po)perou?

Svým způsobem má nyní z pohledu velkých automobilek smysl nesoustředit se na futuristické projekty, ale věnovat se věcem, které jsou na dosah a levnější. I proto je zatím obtížné odhadnout, kteří z tradičních lídrů sektoru zvládnou nastartované změny nejlépe. V současnosti je ale podle mě mnohem důležitější, jak se automobilky dokáží popasovat s aktuálními příležitostmi a výzvami. Během zhruba dekády ale začne být důležitý i jejich přístup k dlouhodobým trendům.

Pokud je nemožné odhadnout, jak to celé dopadne, zaměřme se na současnost. Která z automobilek se k tomu, co se děje, staví nejlépe, která má nejlepší strategii?

Každá automobilka se soustředí na něco jiného, takže je složité je srovnávat. Některé patří ke špičce ve vývoji elektromobilů, některé se věnují sdílení vozů, další vylepšují efektivitu spalovacích motorů. Právě poslední zmíněné je přitom hodně důležité; ačkoli se v poslední době hodně mluví o elektromobilech, je podle mě spalovací motor stále zavedený a má před sebou ještě poměrně dlouhý život. Sázka na něj proto může být rozumnou obchodní strategií. Snažit se tipovat vítěze a poražené nastartovaných tektonických změn je zatím předčasné.

V mnoha sektorech se mezi lídry nově prosazují velké technologické společnosti. Facebook se například stal největší mediální společností, Uber patří mezi největší dopravce. Lze očekávat, že se podobně mezi vítěze v automobilovém odvětví zařadí například Google nebo Apple?

Toto téma je dobré dát do souvislosti s vývojem elektromobilů. V jejich případě totiž dává zapojení technologických společností smysl. Elektromotor je v porovnání se spalovacím motorem poměrně jednoduchý, což je jedno z lákadel na tomto typu vozu. Podíl a význam softwaru je navíc v těchto autech vyšší, což je vidět již nyní například na autech od Tesly. Ta je možné připojit na síť a určité úpravy a vylepšení provádět na dálku, bez nutnosti jezdit do servisu. Právě to by pro Google, Apple a další mohlo být zajímavé. Pochybuji však o tom, že kvůli tomu musejí stavět svá vlastní auta. Jistě, z pohledu médií a PR je to zajímavé, ale že je to nutné, si nemyslím.

Elektromobily jsou podle řady analytiků budoucnost, náhrada za spalovací motory. Goldman Sachs například očekává, že čtvrtina aut prodaných v roce 2025 bude na elektřinu. Vidíte to podobně, nebo věříte i jiným pohonům?

Pro elektromobily hovoří řada věcí – jsou ekologicky šetrnější a levnější (záleží na zdroji energie, pochopitelně) a jednoduché, což je výhoda, na kterou se často zapomíná. Proto jim podle mě připadne významný podíl na trhu. Nemyslím si ovšem, že je to jediný pohon automobilů zítřka, benzín a nafta tak rychle ze scény nezmizí. Nečekám, že bychom za 15-20 let všichni jezdili v elektromobilech.

reklama
reklama