Stephanie Sutton (Fidelity): V čele technologické revoluce budou USA, smysl ale mají i staré pušky jako Microsoft

| Roman Chlupatý

Probíhající technologickou revoluci má určitě smysl sledovat, investoři by ale kvůli ní neměli zapomínat na stálice užívající si solidní momentum. Příkladem je Microsoft, který se po odchodu Steva Ballmera opět vydal správným směrem, říká investiční ředitelka z Fidelity Worldwide Investment Stephanie Sutton. V souvislosti s novými trendy jsou podle ní zajímavé vývoj v oblasti mobilních plateb nebo testy autonomních vozů.

Stephanie Sutton
Stephanie Sutton

Sektor finančních služeb poskytovaných technologickými firmami, často startupy, se stává stále větším hitem. Podle nedávné analýzy Goldman Sachs firmy tohoto typu připraví dlouhodobě finanční sektor, jak ho známe, o 4,7 bilionu USD na tržbách a 470 miliard USD zisků. Nejen proto se mluví o revoluci. Jak zajímavé to pro investory a konkrétně pro vás je?

V této souvislosti se zaměřujeme například na mobilní platby. Konkrétně bych zmínila eBay, do které jsme nedávno zainvestovali. Tato firma dosud vlastnila platební systém PayPal (který se letos osamostatní), který je v mnoha zemích velice populární a nám se hodně líbí. Valuace eBay přitom podle nás potenciál PayPalu plně nereflektuje. Obecněji řečeno sledujeme, co se v oblasti on-line plateb děje, sledujeme různé hráče a věci jako Apple Watch, Apple Pay a další. Jinak se ale zatím v souvislosti s tím, o čem mluvíte, v našich portfoliích nic výrazně neprojevilo. Naše strategie jsou totiž konzervativnější, aktuálně proto sázíme na osvědčenější modely, které se podle nás opírají o reálné výnosy.

Zaměříme-li se obecně na zmíněný tlak na banky a finanční instituce, respektive na obchodní model, kterým se několik desetiletí řídily, cítíte něco podobného? Ptám se i proto, že se největší mediální společností světa stal Facebook (bez vlastního mediálního obsahu) a největším přepravcem Uber (firma nevlastní ani jeden vůz, jimiž jsou přepravováni zákazníci). Je možné, že i finančnictví brzy ovládne nějaká technologická firma?

O těchto věcech bezpochyby přemýšlíme, a to zejména v souvislosti s USA, kde se do inovací pumpuje mnohem více peněz než jinde ve světě. Proto jsem přesvědčena, že příští velká věc v této oblasti přijde z Ameriky. Nic konkrétního, co by se dalo nyní vypíchnout, mě nenapadá, ale mnoho věcí je v pohybu. Jeden z našich manažerů pozorně sleduje internet věcí, tedy možnost ovládat v podstatě celý dům a další věci prostřednictvím mobilních přístrojů a pomocí hlasu. Nejde o něco úplně nového, ale stále mluvíme o celkem novém odvětví.

Společnost McKinsey tvrdí, že svět zažívá transformaci 300krát silnější než průmyslová revoluce. V mnoha sektorech, nejen ve financích, zřejmě nezůstane kámen na kameni. Možná i proto je zajímavé zmínit, co dalšího sledujete.

Jde například o vývoj autonomních aut. Napadají mě také brýle od Googlu, i když se zdá, že nešlo o tak brilantní věc, jak se zpočátku mohlo jevit. Podobné věci má smysl sledovat a u nás to dělá několik lidí. Podle mě je ovšem stále trochu brzy na to do jednotlivých firem v této oblasti investovat, nebo je to stále poměrně riskantní. Většině těchto projektů sluší spíše private equity, než že by byly vhodné pro drobné investory.

Kvůli nadšení z nových, malých, na samé hranici známého se pohybujících firem se často zapomíná na stálice, které sice ztratily dravost, ale stále mají solidní momentum. Jednou z nich je Microsoft, který držíte. Mnozí nad ním lámali hůl, podle mých informací z Londýna zejména kvůli někdejšímu šéfovi Ballmerovi. Byl příslovečnou žábou na prameni?

Ano, i my to tak vnímáme. Obrat k lepšímu nemusí být nutně spojován s jeho odchodem, ale v době, kdy firmu vedl, prostě Microsoft neměl správnou strategii. Poté, co Ballmer odešel, se firma vydala správným směrem. Přišla s předplatným, některé věci nabídla zdarma a tak dále. Do Microsoftu máme zainvestováno delší dobu, věřili jsme i tabletu Surface, kterému se příliš nedařilo. Produkty od Microsoftu jsou však stále velice rozšířené, musel by se proto naplnit hodně černý scénář, aby firma přestala vydělávat.

reklama
reklama