7 zlatých pravidel: Co musíte vědět, než v Česku zkusíte nastartovat byznys

| Roman Chlupatý

Víra ve vlastní schopnosti je základem úspěchu, bez znalosti prostředí se ale i člověk s kupou sebedůvěry prosadí jen stěží. Peněz a státní pomoci naopak často potřebuje mnohem méně, než si zprvu namlouvá. I to by měl vědět každý, kdo si chce zkusit divokou startupovou jízdu, říká Zdeněk Rudolský, jeden ze zakladatelů Hubu Praha, jednoho z experimentálních prostorů, kde se někdy i bláznivé podnikatelské vize mění ve skutečnost.

Jak (ne)uspět aneb Pravidla, která rozhodnou o tom, zda se startup odlepí od země

Lídr nade vše. Je potřeba skutečně silný zakladatel (nebo skupina zakladatelů), který je více než přesvědčen, že to celé může dopadnout dobře. Je ochotný bojovat, když se to nepovede jednou, dvakrát nebo desetkrát, protože překážky se prostě objeví. Pokud je ochoten jít po cestě, u níž je jasné, že na konci je kýžený cíl, ale možná se čas od času je potřeba odklonit od původního plánu, možná se vše párkrát i zastaví, pak má šanci být vítězem. To, aby člověk chtěl být vítězem, je přitom první předpoklad úspěchu.

Neznalost neomlouvá. Zakladatel nebo někdo ze skupiny zakladatelů se musí alespoň trochu orientovat v prostředí, kde se chce pohybovat. Pokud bude jediný, kdo neví, jaká jsou pravidla hry v daném segmentu, pokud neví, jaké jsou například nové trendy a co se může stát zítra nebo pozítří, bude to mít rozhodně těžší. Nedostatečná znalost prostředí je hendikep.

Peníze nejsou všechno. Je potřeba si uvědomit, na co peníze potřebuji, na co je opravdu potřebuji a co všechno lze udělat bez peněz. Spousta lidí má pocit, že první překážkou je nedostatek prostředků. V důsledku toho se příliš soustředí na získávání peněžních zdrojů a nemají energii na rozvíjení samotné myšlenky nebo projektu. Peníze jsou určitě potřeba, ale ne na všechno. Když si to člověk uvědomí, jde mu to rychleji. Možná jde trnitější cestou než ostatní, ale díky tomu má ve výsledku větší šanci uspět.

Lokál, nebo globál. Hodně záleží na tom, co chce startupista dělat. Když člověk zakládá například architektonickou firmu, je asi pravděpodobné, že se mu podaří vytvořit prvotní síť klientů v místě, kde bydlí. První okruh klientů tak bude v jeho fyzické blízkosti. V případě, že rozjíždí startup, který je vyloženě on-line a který je například business to business, nemusí být lokální vazba nijak silná, své klienty totiž hledá jinak.

Kdo (ne)pomůže aneb Která nabízená ruka vás potáhne, a která spíše bude brzdit?

Státní podpora pro každého? Nabízená státní podpora není pro každého. Ti, kteří jsou schopni akceptovat administrativu spojenou s veřejnou podporou, pomoc nejspíše najdou. Jde přitom o pomoc jak v prvotní fázi, kdy se ověřuje myšlenka, kdy se člověk snaží dostat na trh, tak v další fázi, kdy například firmy chtějí škálovat a nechtějí veškeré prostředky investovat z vlastní kapsy, chtějí ředit riziko. Naopak ne zcela vhodné mohou být existující programy v případě, že se trh vyvíjí rychleji, než je administrativa schopná reagovat. Kupříkladu určité typy on-line aktivit se mění jednou za tři nebo šest měsíců, což může být pro veřejnou správu příliš rychlé, i když deklaruje zájem projekt podpořit.

Soutěže nejsou jen cirkus. Lidé, kteří jsou na škole nebo čerstvě po ní, případně se rozhodnou, že již nechtějí být zaměstnaní, ale chtějí něco podniknout, určitě (pokud ne vědomě, tak podvědomě) nějakou motivaci docení. Soutěž nebo něco podobného jasně stanoví termín, do kterého se má myšlenka někomu prezentovat, dokdy je potřeba ji nachystat do nějaké podoby a říci "podle mě to dokážu, když mi trochu pomůžete". Ne každý pomoc potřebuje, ale jen to, že soutěž nebo akcelerační program řekne "pojďte do toho s námi", motivuje určitou skupinu lidí. Zda to nakonec bude inovativní projekt, vlastně není tak zásadní. Důležité je, že díky tomu lidé začnou jednat.

Networking předchází pád. Úspěch vytváří úspěch, takže setkání s úspěšnými může bezesporu přispět k tomu, že budou vznikat další úspěšné projekty. Co lidem různé organizované programy pro startupisty nabízejí, je šance potkat více lidí, kteří jsou jim schopni pomoci s projektem. Podobná setkání navíc mohou napomoci také orientaci v prostředí, díky které pak člověk podruhé neobjevuje Ameriku.

reklama
reklama