Nebuďte na trhu za pokusné králíky aneb Nový v investování většinou neznamená lepší

| redakce

Historie výkonnosti je jediný způsob, jak odhalit, zda může investice přinést hodnotu.

Když je něco "příliš dobré na to, aby to bylo reálné", většinou jde o naprostý podvod. "Nedostatečně dobré na to, aby to bylo skutečné", zase znamená, že si investice nezasluhuje důvěru klientů.

Investoři se zpravidla pohybují mezi těmito dvěma extrémy, zejména ve světě ETF, kde nové emise postavené na atraktivních myšlenkách vždy působí lépe, než jaké ve skutečnosti jsou. Někdy jsou nové produkty skutečně lepší, ale většinou bývají jen nafouklé ("příliš dobré na to, než aby byly skutečné"). V mnoha případech navíc nejsou dostatečně prověřené.

Nenajde se více do očí bijící příklad než případ společnosti F-Squared Investments, která nedávno požádala o ochranu před věřiteli. Již médii proběhla zpráva o kontraktu Broadmeadow Capital o koupi "inteligentních aktiv, investičních strategií a kontraktů na správu od F-Squared". Investoři by si ale měli zapamatovat hlavně rychlý růst F-Squared a jeho následný úpadek.

Vzestup a pád F-Squared

F-Squared bývala kdysi největším poskytovatelem řízených ETF portfolií. Využívala kvantitativní a vlastní algoritmické strategie pro transakce s ETF a slibovala ochranu investorů před ztrátami způsobenými volatilitou. Naproti tomu jim zaručovala, že nepřijdou o případné zisky z opětovného růstu trhu.

Vzhledem k absenci historie v reálných podmínkách musíme s takovými indexy, koncepty, procesy nebo strategiemi vždy zacházet jako s "novými".

Není divu, že se firmě dařilo a přilákala velké množství investorů. Vše přišlo v důsledku krize v roce 2008, kdy průměrný americký large cap růstový fond ztrácel 40 % hodnoty. Partnerství s Virtus Investment Partners a další dohody udělaly z F-Squared velkého hráče v odvětví ETF s více než 20 miliardami USD aktiv.

Dny slávy se sečetly v roce 2014, kdy rutinní kontrola americké Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) odhalila, že firma klamala investory tvrzením, že historie výkonnosti sahá až do roku 2001. Ve skutečnosti měla firma systémy založeny jen na zpětně testovaném algoritmu. V prosinci 2014 souhlasila F-Squared se zaplacením 35 milionů USD pro vypořádání sankcí od SEC.

Zkreslení skutečnosti při zpětném testování

Takzvaný back-testing nabízí výsledky "prokázané" pohledem do zpětného zrcátka. Sleduje, jakou by měla strategie výkonnost, pokud by existovala v minulosti. Někdy může zaručit přesný obrázek budoucího chování, jindy jde spíše o domněnky a často bláznivé myšlenky, které lze stěží zpochybnit (například zda by Jih vyhrál americkou občanskou válku, kdyby místo koní využil motorky Harley-Davidson).

**"Jedna z nejnebezpečnějších záležitostí ve finančním světě je koncept zpětného testování," domnívá se Jeff Tjornehoj, šéf analýz pro region USA v Lipper Global Research. "Ještě jsem snad nepotkal zpětně testovanou myšlenku, která by nefungovala, ale přesto je v reálu obrovské množství nefungujících investičních myšlenek a strategií."

Výkonnost produktů F-Squared lze jen stěží kvalifikovat jako špatnou, nebo dokonce děsivou. Nikdo nemůže tvrdit, že kvůli využití firemních strategií přišel o šance na důstojný důchod. Za poslední tři celé kalendářní roky například AlphaSector Premium Index společnosti F-Squared — vlajková loď jejích strategií správy aktiv - získal zhruba 17,6 % ročně. Zaostal sice podle Morningstar o procentní bod za skupinou konkurentů, ale výnos byl dosažen tak, že investoři nebyli ponecháni napospas divokým pohybům trhu (měřeno směrodatnou odchylkou).

Investoři by si měli vzít ponaučení z toho, že je důležité oddělit "nové" od "zlepšeného". Zejména když se díváte na nabídky, které slibují obojí. "Standardně byste měli požadovat historii výkonnosti pro aktivní management po dobu zhruba tří let," tvrdí Todd Rosenbluth, šéf analýzy fondů a ETF v S&P Capital IQ. "Jakmile je historie dost dlouhá, můžete využívat tradiční posouzení rizika (směrodatné odchylky nebo další metody). Pokud k tomu není historie dostatečně dlouhá, v podstatě kupujete zajíce v pytli a nemůžete si být jisti, zda investice bude schopna zvládnou tržní vlnobití."

Mírné zlepšení pramenící z nových nápadů nezpůsobí v úsilí o dosažení životních finančních cílů velký rozdíl. Avšak ztráty kvůli něčemu, co bylo "příliš dobré na to, aby bylo skutečné", mohou zruinovat vaše finance. "Buďte skeptičtí ohledně produktů, které nejsou vyzkoušené," radí Tjornehoj. "Nebuďte pokusnými králíky, když to není potřeba. Nemusíte se honit za každým dalším 'velkým konceptem'."

Zdroj: MarketWatch

reklama
reklama