Dohoda s Řeckem jako hřebíček do rakve členství Británie v EU?

| redakce

Podle Alberta Edwardse, ekonoma ze Société Générale, je odchod Spojeného království z EU (Brexit) po odsouhlasení další finanční pomoci Řecku pravděpodobnější než dříve.

Edwards ve své páteční zprávě klientům napsal, že "největším nepředvídaným dopadem řecké dohody je rostoucí pravděpodobnost, že Spojené království opustí EU po referendu v roce 2017".

Konzervativní britská vláda chce uspořádat referendum o setrvání v EU do roku 2017, i když její oficiální stanovisko je proevropské. Premiér David Cameron byl ale nucen slíbit referendum kvůli podpoře Strany za nezávislost Spojeného království (UKIP).

Edwards argumentuje zejména tím, že pomoc Řecku obrátí mnoho levicově smýšlejících Britů proti Evropě. Prosazování tvrdých úsporných opatření ze strany EU i přes vysokou nezaměstnanost je přesně to, proti čemu většina "levičáků" v Británii v posledních pěti letech otevřeně protestuje.

Levé spektrum je tradičním zastáncem Evropy, zatímco to pravé je jejím oponentem, což platí zejména pro konzervativní stranu UKIP. Pokud ale levicově zaměřeni voliči přestanou fandit Evropě, rovnováha se velmi lehce překlopí na stranu preferující Brexit.

Edwards se odvolává i na několik článků v médiích, které dokazují "významnou změnu v britské politice v posledním týdnu". Poznamenává také, že v Labouristické straně vzniká "podhoubí" kampaně za odchod z EU.

Na závěr Edwards dodává, že i pro eurofila, jako je on, věřícího v neomezený pohyb pracovní síly v rámci Evropy nastává situace, kdy by pravděpodobně volil Brexit. Myslí si, že investoři by se na tento významný okamžik měli připravit.

Edwardsova slova je ale potřeba brát s rezervou. Je známý svými příliš pesimistickými názory a varováními. I když věří v "podhoubí" v rámci Labouristické strany, není úplně jasné, co tím myslí. Strana je po ohromující porážce ve volbách pod tlakem a sílí v ní boj o moc, což nestaví příliš stabilní základ pro vyvozování závěrů o jejím směřování.

Zdroj: Société Générale

reklama
reklama