Pokles o 5 %? To nemá smysl řešit!

| Andrej Rády

Americké akcie v uplynulých dnech ztrácely a opět se vzdálily od historických maxim. Podle analytiků není aktuálně pro větší korekci důvod, protože americká ekonomika je ve slušné kondici a trh víceméně počítá i se zvýšením úrokových sazeb. Bank of America Merrill Lynch i proto aktuálně upozorňuje na to, že snaha načasovat investici do akcií není většinou příliš úspěšná.

Níže uvedený graf z dílny BoAML by bylo možné interpretovat i tak, že menší poklesy o 5 % nemá v podstatě smysl řešit. Jsou totiž naprosto běžné, v průměru je index S&P 500 ročně prodělá 3 až 4.

Vedoucí akciových stratégů banky Savita Subramanian má jasno. "Snaha o načasování investice může být nebezpečná. Pullbacky o 5 % jsou historicky tak běžné, že snaha se mezi ně (případně přímo do nich - pozn. aut.) strefit a do té doby čekat může vést k nízké míře zainvestování a k ušlým ziskům," píše ve zprávě klientům. Ano, historicky americké akcie v dlouhodobém horizontu v podstatě stále posilují, takže pokud investujete na desítky let, vezměte si Savitina slova k srdci.

Na trhu je velké množství investorů s kratším investičním horizontem. Obchodníci s mimořádně krátkým výhledem držení aktiv ale stratégům tak jako tak nenaslouchají, drobní investoři v podílových fondech pak zpravidla (a doporučovaně) "spoří" pravidelně. Pro ty je tedy graf pouhou zajímavostí a možná potvrzením myšlenky, že dlouhodobě dělají se sázkou na akcie dobře.

Skeptici a pesimisté pak mohou namítnout, že se zase jen další americká banka snaží vymáčknout z býčího trendu poslední sladkou šťávu, než akciové trhy zamíří výrazně níže, a přesvědčuje klienty k nastoupení do již letitého růstového trendu, který se ale letos na jaře povážlivě zastavil. Takzvaný retail opravdu masivně nakupuje poblíž vrcholů trendů. Vyvrátit to těmto pochybovačům nelze, protože dříve či později budou mít pravdu. Alespoň krátkodobě.

Počet alespoň 5% poklesů indexu S&P 500 v jednotlivých letech
Počet alespoň 5% poklesů indexu S&P 500 v jednotlivých letech
reklama
reklama