22 lekcí pro ty, kdo (ne)chtějí vydělat
|

22 lekcí pro ty, kdo (ne)chtějí vydělat

Pokud se někdy rozhodnete založit fond, měli byste si přečíst následujících 22 rad, jak a co (ne)dělat. Něco pro sebe ale najdou i ostatní, nejen portfoliomanažeři.

Americké akcie Asijské akcie Státní dluhopisy Podílové fondy Chyby v investování

Andrew Walker, portfoliomanažer ze společnosti Rangeley Capital, sepsal 22 nadčasových lekcí z fondového byznysu po 22 měsících spravování svého fondu.

1. Vedení fondu je jednoduché

Mít většinu svých peněz, příjmů a reputace navázanou na fond, který investuje do společností, jež není možné jakkoli kontrolovat nebo ovlivňovat, není vůbec stresující. Není potřeba se stresovat špatnou výkonností titulů s velkou váhou v portfoliu a tím, že fond bude v nejbližších dnech, týdnech a měsících vykazovat jednu ztrátu za druhou. Vaše ego tím určitě neutrpí a vysvětlování ztrát investorům bude hračka. A když se náhodou rozhodnou vybrat peníze ze ztrátového fondu, nebude problém získat další peníze, takže strach z toho, že by fond zanikl, není namístě.

2. Trhy jsou nesmyslně neefektivní, porážet je zvládnete levou zadní

Čtení výročních zpráv a ještě lépe článků na webu je nejlepším způsobem, jak poznat společnost. Není potřeba se namáhat a různými názory a hloubkovými analýzami. Nakupte levné akcie a ony rychle a výrazně posílí. Párkrát to zopakujte a pak si jeďte užívat k moři.

3. Neplýtvejte myšlenkami a časem na provozní záležitosti

Věci, jako jsou marketing, technologie, účetnictví nebo legislativa, jsou levné a jednoduché, takže je není nutné plánovat. Nemyslete na to, že byste si sehnali partnera, který by vám s tím pomohl. Vše se spraví samo, takže se můžete věnovat odpočinku na pláži.

4. Sázejte na žokeje, ne na koně

V dnešní době je nejdůležitější, aby firmu vedl génius. Na struktuře průmyslu a firemní historii nezáleží. Warren Buffett možná kdysi řekl, že "když management firmy se skvělou pověstí vede firmu, která nemá dobrou pověst, bude to reputace firmy, která zůstane nedotčena". Ale to bylo určitě dříve, než se setkal s Elonem Muskem. Najděte růstovou společnost provozovanou charismatickým géniem, kupte ji za každou cenu a máte vyděláno.

5. Když je to dlouhé, je to dobré

Délka je skvělým ukazatelem kvality. Pokud někdo dokáže na web umístit 500stránkový dokument o firmě, můžete se vsadit, že je to odborník. Ani se to neobtěžujte číst, hned investujte.

6. Pokud má investor dobré výsledky, poslouchejte ho a investujte podle něj

Investor, který má skvělé výsledky, musí být génius. V životě i na trzích platí, že každý okamžitě dostane to, co si zaslouží. Žádný investor nedosáhl nadprůměrných zisků tím, že by vědomě či nevědomě zariskoval. Na trzích zkrátka neexistují šťastlivci, kterým to vyšlo jen díky klice a kteří nemají páru o tom, jak fungují trhy a jak se čtou finanční výkazy.

7. Prodávejte vše, co konkuruje Amazonu

Amazon vžy vyhraje, je neporazitelný. Ovládne každý trh, na který vstoupí, a nezajímá se o zisky (a nikdy nebude). Je to pyramida, která nevytváří hodnotu a většina investorů je příliš hloupá, než aby to viděla. Ignorujte jakoukoli konkurenční výhodu kterékoli firmy a okamžitě ji prodejte, jakmile se začnou šířit klepy (i když jen na Twitteru) o možném vstupu Amazonu do odvětví. Nejprve prodávejte, pak se ptejte.

8. Když společnost nekonkuruje Amazonu, znásobte pozice při každém mírném propadu

Akcie všech firem, které nekonkurují Amazonu, porostou. Nejlépe je nakupovat po ztrátovém dnu, protože následující den akcie určitě posílí. Pokud se vám něco líbí za 100 korun, budete to milovat při ceně 95 korun a investujte do toho všechny peníze při ceně 90 korun.

9. Koncentrace je přítel

Charlie Munger jednou řekl, že diverzifikace je pro idioty, kteří nic nevědí, a že jeho rodina vlastnila pouze tři investice. Jenže Charlie Munger je bábovka, protože skuteční investoři vloží všechny peníze své a svých příbuzných do jedné akcie.

10. Žádná hotovost

Amerika je zase skvělá a akcie budou jen zpevňovat. Hotovost je brzdou výnosů pro chudáky. Řiďte se bodem 9.

11. Na zadlužení a splatnosti dluhů firmy nezáleží

Dluhopisový trh je vždy po ruce a zisky jen rostou, takže zadlužení není problém. Vysoké objemy dluhů jsou známkou dobré alokace kapitálu bez ohledu na obchodní nebo hospodářský cyklus.

12. Fúze jsou skvělým zdrojem bezrizikového zisku

Koupit akcie společnosti za 100 korun měsíc před tím, než je nový majitel vykoupí za 110, je skvělá příležitost, jaká se neopakuje. Fúze a akvizice nikdy nezklamou.

13. Čínské společnosti jsou jiné než ostatní

Čína je obrovský trh s potenciálem nekonečného a rychlého růstu. Není potřeba se pozastavovat nad tím, že čísla tam nedávají smysl nebo že minoritní zahraniční akcionáři nemají žádná práva. Všechny podvody v Číně jsou minulostí a firmy, které zbyly, reportují skvělá a transparentní čísla s cílem zvýšit hodnotu menšinových akcionářů.

14. Fúze a akvizice podporují transformaci a synergie je vždy jasná

Pokud společnost, kterou vlastníte, koupí jiná firma, je to vždy dobré. Fúze a akvizice nikdy neznamenají komplikace. Vedení upřednostňuje takové sloučení činností, které přinese hodnotu akcionářům. Vedení nikdy neupřednostňuje budování impéria na úkor výnosů akcionářů.

15. Ignorujte vedení společnosti a nesoulad motivů

Vedení firmy dělá vždy vše pro blaho akcionářů, i když ovládá společnost prostřednictvím nadřazených akcií, případně jen bere obrovské platy. Nestará se o vlastní prestiž nebo jistotu zaměstnání, ale dělá vše pro to, aby akcionáři bohatli. V případě potřeby prodá firmu za nejvyšší nabízenou cenu v tu nejvhodnější chvíli.

16. Nikoho neposlouchejte

Jste lepší než ostatní, takže ať vás ani nenapadne poslouchat rady někoho jiného. Vaše nápady jsou nejlepší, takže se nepokoušejte je vylepšit. Nepřemýšlejte o tom, že jiní investoři mohou rozumět danému odvětví nebo společnosti lépe než vy, mohou vás naučit nové věci nebo vám pomoci se rychleji zorientovat. Nesnažte se poučit z cizích chyb, vy je prostě dělat nebudete.

17. SHORT sázky jsou pro hlupáky

Podle bodu 16 máte vždy pravdu, takže když vlastníte akcie společnosti, kterou všichni prodávají, myslete na to, že o ní víte mnohem více (něco jste si o ní přečetli). Nakupte více, dělejte si legraci z těch, kdo prodávají, a ignorujte zprávy o chybách v účetnictví, problémech s regulátorem nebo podvodech z minulosti.

18. Dávejte pozor na dluh společnosti

Dluhopisoví investoři jsou chytřejší než akcioví, a proto se rozhodli pro méně prestižní oblast s nižšími poplatky a nižšími budoucími výnosy. Když se dluh firmy obchoduje výrazně pod normálem, firma určitě zbankrotuje a její akcie jsou bezcenné. Když se obchoduje nad průměrem, je nejvyšší čas pro investici.

19. Velcí investoři nakupují, protože mají lepší informace

Velké hedgeové fondy a známí investoři jsou lepší než ostatní. Před vstupem do pozice určitě provedli důkladnou analýzu a pokaždé, když pozici navyšují, zajišťují se (a v neděli dvakrát). Nikdy se nechovají iracionálně. Nikdy se nesetkáte s manažerem velkého úspěšného fondu, který by řekl něco vy smyslu "to vypadá levně", "nakoupili jsme za 100, takže na 50 svou pozici ještě zdvojnásobíme" nebo "koupil to Ackman, tak to kupujeme také". Nikdy.

20. Bohatí lidé jsou chytřejší než vy

Pokud je někdo bohatý, je to tím, že je chytřejší než vy a ví více o podnikání a životě obecně. Pokud kupuje akcie, je to vždy dobrý nápad. Realitní magnát, který si koupil farmaceutickou společnost? Skvělá nákupní příležitost. Bohatá 19letá dědička, aktivní na Instagramu, která si koupila první akcii, protože firma má stejné iniciály jako ona? Vyberte peníze ze spořicích účtů svých dětí a nakupujte jako o život, protože cena poletí do nebes.

21. Dividendy svědčí o důvěře vedení v podnikání

Když společnost vyplácí dividendu, i když její akcie padají jako shnilé hrušky a konkurence ji požírá zaživa, můžete se spolehnout na to, že se trh mýlí. Management a představenstvo mají vše pod kontrolou, takže vyplácejí dividendy. Nikdy to nedělají proto, že se cítí pod tlakem a že nemají ani páru o tom, jak špatně na tom firma je.

22. Vedení společnosti věřte každé slovo

Vedení firmy je vždy upřímné a nikdy se nesnaží, aby firma vypadala lépe,, než jaká je skutečnost. Když vám ukáže upravený zisk EBITDA, považujte to za bernou minci. Když řekne, že výdaje nebo CAPEX jsou jednorázová záležitost, stejné číslo již ve výkazech nikdy neuvidíte. Pokud má nelikvidní dceřinou společnost a tvrdí o ní, že její potenciální hodnota je větší než celá firma, určitě jen blufuje, protože dcera má minimálně pětkrát větší hodnotu než celá firma. Když vedení říká, že čtvrtletní výsledky budou dobré a že překonají očekávání, můžete to brát jako dobrý základ ocenění, slova z úst managementu lze tesat do kamene.