Udržitelnými investicemi proti krizi

| Vladimír Hobza

Země nejvýznamnějších ekonomik spadajících pod skupinu G-20 zahrnuly do svých protikrizových opatření dosud nevídanou míru investic do udržitelného rozvoje. Dle odhadů banky Fortis připadá na investice do životního prostředí a zdravotnictví 1000 mld. USD, tj. polovina z celosvětových stimulačních opatření v celkové výši 2000 mld. USD.

Velká část stimulačních balíčků vlád směřuje především do oblasti životního prostředí, zdravotnictví a energií. Celý projekt může být přirovnán pouze k Rooseveltově plánu New Deal, který měl pomocí vládních výdajů dostat USA z velké hospodářské krize v 30. letech minulého století. Tentokrát ale vládní výdaje zahrnují podstatný podíl udržitelných investic, což může představovat výhodné příležitosti pro firmy zaměřené v této oblasti.

Klíčové oblasti udržitelných investic jsou:

• čisté přírodní zdroje energie

• čistá voda a vzduch

• recyklace odpadů a surovin

• udržitelná infrastruktura

• udržitelná a ekologická doprava

• zdravotnictví

• vzdělání a další...

Výše vládních stilmulů pro udržitelný rozvoj

Dopravní infrastruktura

Významný podíl má ve všech stimulačních balíčcích investice do infrastruktury. Především se jedná o investice do moderních rychlostních železnic s technologiemi podobnými francouzským TGV. Největší pokrok udělala v této oblasti Čína, která hodlá okamžitě investovat 1 bilion čínských Juanů (přibližně 146 mld. USD, 2500 miliard Kč) do budování vysokorychlostní dopravní sítě.

Na druhém místě je pak USA, která vyčlenila 8 mld. USD na budování rychlých železnic s centrem v Chicagu, vzhledem k poměrně nízké částce se bude jednat spíše o vizi než o kompletní projekt, ale mohou na něm profitovat i technologické firmy, například IBM, která zajišťuje signalizační a bezpečnostní systémy. Do železnic chtějí také investovat Velká Británíe, Itálie, Francie, Indie, Kanada i Austrálie. Historicky se tak jedná o největší veřejné investice do železniční infrastruktury.

Vládní stimuly pro udržitelný rovoj dle zemí

Vodní infrastruktura

Voda je obecně považována za klíčový faktor udržitelného rozvoje, proto pro rozvoj vodní infrastruktury vyčlenily země skupiny G-20 celkem 40 mld. USD. Většina přístupných zdrojů pitné vody je již využívána, proto roste nákladnost investic. Přesto ale mohou nové projekty přinášet slušné výnosy.

Výrazná opatření učinila v této oblasti Čína, jejíž stimulační balíček zahrnuje budování kanalizace a obnovu vodních kanálů. Znatelné výdaje má i Jižní Korea, která k údržbě vodních toků vyčlenila 10 mld. USD. I ostatní rozvinuté země jako Austrálie, Kanada a EU si začínají uvědomovat skutečnou roli pitné vody, jako skutečného prvku udržitelného rozvoje, což se odráží v jejich vládních výdajích.

Ekologické automobily

Vládní výdaje zahrnují výraznou podporu na šetrnější automobily, stejně tak téma ekologických automobilů bývá hojně mediálně diskutováno. Mnoho zemí přijalo daňové zvýhodnění nových šetrnějších automobilů. Přesto například německé šrotovné představuje spíše podporu automobilovému sektoru, než nový ekologický přístup k automobilům.

Technologické firmy a výrobci baterií do hybridních automobilů by měli profitovat na podpoře nových technologií. Například EU se členskými státy a automobilovým průmyslem chtějí investovat 1 mld. Eur do ekologických automobilů, obdobně USA vyčlenily 2 mld. USD na výzkum a vývoj nové generace baterií a ekologických automobilů. Na těchto výdajích může výrazně získat například společnost Saft Groupe, která je leaderem v oblasti zdokonalených baterií pro průmyslové aplikace.

V posledním desetiletí došlo k obecné shodě ohledně důležitosti udržitelného rozvoje. Současná finanční krize pak vedla k situaci, kdy se vlády snaží výdaji na udržitelné investice dostat ekonomiky z krize a zajistit pracovní místa. Na těchto masivních výdajích mohou výrazně profitovat dobře situované firmy. Především podnikající v oblastech železniční a vodní infrastruktury, ekologických automobilů a technologií, obnovitelné energie, recyklace i zdravotnictví.

Zdroj: Fortis Investments

reklama
reklama