8 překvapení výsledkové sezóny

| Vladimír Hobza

Výsledky za druhé čtvrtletí byly již zveřejněny a spousta z nich byla daleko lepší než analytici na Wall Streetu očekávali. Více než 70% firem z indexu S&P 500 reportovalo výsledky, které předčily průměrné očekávání analytiků. Jaké firmy nejvíce překvapily ?

Skutečnost, že většina výsledkových překvapení přišla z omezování nákladů (neboli propouštění) činí pro investory složitější rozhodnutí, zda tyto výsledky jsou udržitelné. Podle Yardeni Research reportovala jen o něco více než čtvrtina firem růst tržeb.

Snad i daleko důležitější jsou poznámky o výhledu společností. Poslední reportované výsledky vypovídají o vývoji mezi dubnem a červnem, ale investoři se spíše zajímají jak se vyvíjí podmínky pro podnikání nyní a také jaké budou třeba za tři měsíce. Investory samozřejmě zajímají jakékoliv signály naznačující, zda jsme na cestě k výraznějšímu ekonomickému oživení.

apple

Apple – Spotřebitelská poptávka neumírá

Může to být signálem, že spotřebitelé jsou ochotni opět utrácet? Když Apple reportoval 21. července své výsledky za druhý kvartál, šokoval Wall street oznámením, že prodal 5,2 milionů kusů iPhone – o 626% více než rok předtím.

Čistý zisk za čtvrtletí byl 1,35$ na akcii což bylo o 13% více než 1,19$ před rokem. Zisk tím předčil očekávání analytiků o 18 centů.

„Apple reportoval vynikající výsledky zrovna v době krizí postiženého prostředí pro spotřebitele,“ napsal ve svém reportu Edward Zabinsky, výkonný ředitel ACI Research.

Přesto by investoři na překvapivé výsledky iPhone neměli nahlížet jako na nový trend. Spousta nákupů byla od současných zákazníků, kteří přešli na novější 3GS model, řekl Zabinsky v interview. Analytici předpokládají, že prostředí pro luxusní spotřební výrobky, jako třeba iPhone, bude ještě mnoho let náročné, jak se spotřebitelé přizpůsobují „novému normálu“.

Arcelormittal

ArcelorMittal – Rozjíždí výrobu, aby uspokojil poptávku

Když celosvětově největší výrobce oceli oznámil, že globální oživení nabírá kromě USA a západní Evropy na síle, každý, kdo se rozhoduje podle makroekonomických trendů se musel cítit více optimisticky. Po všudypřítomných indikátorech jako stavební výroba, infrastruktura a spotřební zboží je jen pár lepších indikátorů o stavu ekonomiky než poptávka po oceli.

Proto bylo velmi nadějným okamžikem, když Lakshmi Mittal, předseda a výkonný ředitel společnosti, sdělil, že věří, že nejhorší je za námi. I když jeho společnost propadla v druhém čtvrtletí do ztráty 792 mil. $, zatímco rok předtím vykázala zisk 5,8 mld $. Poptávka z klíčových rozvíjejících se trhů – Číny, Indie a Turecka, přinutila společnost najmout zpět pracovníky a rozjet výrobu v hutích. Mittal řekl, že Amerika v poptávce zaostává za Čínou, ale myslí si, že k oživení by mohlo dojít v dalších dvou kvartálech.

Analytik ocelářského průmyslu, Manoj Chauhan z First Global Research souhlasí s Mittalem, že k oživení v odvětví by mělo dojít koncem roku 2009.

reklama
reklama