Exotické investice se vynořují na Wall Street

| Jana Horáčková

Po té, co banky na Wall Street prodělaly na obchodech s hypotékami, začaly hledat jiný způsob, jak slušně vydělat. Možná jeden našly. Sekuritizace životních pojistek!

Sekuritizace životních pojistek

banky nakoupí velkou skupinu životních pojistek; ty následně dají dohromady; vytvoří z nich cenné papíry, která následně prodají investorům

Bankéři mají v úmyslu skupovat životní pojistky od starých a nemocných lidí, kteří je prodávají za hotovost. Banka například koupí za 400000 dolarů pojistku na 1 milion dolarů, prodejní cena ale záleží na pravděpodobném dožití pojištěné osoby.

Potom plánují tyto pojistky sekuritizovat pomocí jejich seskupování do dluhopisů. Tyto dluhopisy mají být následně rozprodány investorům, kteří obdrží pojistné částky z životních pojistek, když pojištěné osoby zemřou.

Sekuritizace pojistek

Čím dříve by pojištěná osoba zemřela, tím větší by byly zisky investorů. Kdyby ale tyto osoby žily déle, než se očekávalo, investoři by mohli i prodělat. Nápad je teprve na začátku, ale už nyní našel své první zájemce.

„Doufáme, že se to po prvních nabídkách rozjede,“ uvedl jeden nejmenovaný investiční bankéř.

Takovéto inovace by mohly být prospěšné, protože by poskytly více investičních možností a v důsledku by mohlo dojít i k růstu ekonomiky.

Kritici tvrdí, že Wall Street se tak pouze vrací ke svým starým způsobům - vydělávání na složitých produktech. Podobné typy produktů se navíc ukázaly být dosti riskantní.

Pojištěné osoby nadto často životní pojištění před smrtí z různých důvodů zruší. Například, když děti vyrostly a už nepotřebují finanční ochranu nebo je pojistné příliš vysoké. V takovém případě ale pojišťovna nemá povinnost nic vyplatit.

Pokud však bude pojistka součástí dluhopisu, budou investoři pokračovat v placení i příliš vysokého pojistného. Pojišťovny by potom museli všechno vyplatit a pravděpodobně i zvýšit cenu nového životního pojištění.

V životních pojistkách dnes ve Spojených státech 26 bilionů dolarů, a proto by mohl být tento trh obrovský.

  • 1
  • 2
reklama
reklama