Investoři myslí jinak než spotřebitelé

| redakce

Zatímco akciové trhy v posledních měsících zachvátil optimismus, spotřebitelé – zvláště v USA se moc optimisticky netváří. Otázku, „čím je tento protiklad způsoben“, si nedávno položil Ad van Tiggelen z ING Investment Management.

Ad van Tiggelen

Odpověď je kupodivu poměrně jednoduchá. Investoři jsou zpravidla nastaveni tak, že začnou nakupovat akcie, jakmile vidí známky zpomalení poklesu ekonomiky.

Takový vývoj s předstihem signalizuje obrat a je čas jít do toho. Naopak spotřebitelské chování je obvykle závislé na vývoji trhu nemovitostí a práce.

Jestliže jsme v USA zažili nejdramatičtější pád cen nemovitostí za posledních 80 let a nejsilnější růst nezaměstnanosti za posledních 30 let, není se co divit.

Potřeba firem snižovat náklady navíc zastavila růst mezd. To je ovšem na druhé straně pozitivní.

Právě snižování nákladů, do něhož se společnosti pustily s vervou, zvyšuje jejich očekávané výnosy.

Proto lze říct, že optimističtí investoři se chovají racionálně –stejně jako pesimističtí spotřebitelé, tvrdí Ad van Tiggelen.

Podle něj budou současné pozitivní aspekty snižování nákladů podpořeny vyššími „útratami“ spotřebitelů během šesti až devíti měsíců.

Zdroj: NN Investment Partners (dříve ING Investment Management)

reklama
reklama