Vývoj na světových aukčních trzích

| Mária Gálová

Světová ekonomická recese se podepsala také na vývoji na trhu s uměním v uplynulých šesti měsících. Situace se však vrací do normálu.

Každé pololetí vrcholí dění na světových aukčních trzích osmi aukcemi dvou světových lídrů - Sotheby´s a Christie´s. Nejprve to jsou večerní květnové prodeje Impresionistů a Moderního umění (Impresionist and Modern Art) a dále poválečného a současného umění (Post-war and Contemporary Art) v americké metropoli umění v New Yorku, a posléze jarní sezónu ukončují stejně zaměřené aukce v Mecce evropského aukčního trhu, v Londýně. Právem jsou považovány za vrchol každé sezóny.

Aukce Londýn
Aukce New York

Kromě pohybů globálních cenových indexů (především Art Market Price Index)* právě jejich výsledky charakterizují životaschopnost a prosperitu světového aukčního trhu s uměním. Ty letošní byly očekávány s velkým napětím, jelikož global AMPI na konci prvního čtvrtletí prokázal proti loňsku pokles o 10% a v New Yorku, kde byly prodeje mnohem víc ovlivněny světovou finanční krizi, jeho pokles dosáhl dokonce až 35%. Bohužel výsledky všech osmí aukcí jenom potvrdily obavy a zlé předtuchy, které po výsledcích první čtvrtiny roku, panovaly.

Poklesy dosažených obratů proti loňsku se pohybují v rozmezí 56,8-87,4%. Nutno však podotknout, že výsledky byly vesměs srovnávány s čísly, které prezentovaly, ve většině případů, v loňském roce vytvořené dlouhodobé celosvětové rekordy. Ty tehdy předčily i ty nejoptimističtější odhady. Jenom prodej jediného díla, triptychu Francisa Bacona, zakoupeného ruským miliardářem Abramovičem, vloni vynesl aukčnímu domu Sotheby´s vyšší částku než letošní obrat celé aukce současného umění.

Právě dosažené výsledky tedy jednoznačně potvrdily tendenci poklesu cen i prodejů z loňského podzimu a prokázaly definitivní konec spekulativní éry posledních dvou let. Příčiny je možné hledat v několika faktorech. Vlivem finanční krize např. významně poklesl objem volných finančních prostředků u zbohatlíků z východních zemí (právě ti posouvali hladiny cen děl v posledních letech k extrémům). Banky přestaly financovat akvizice uměleckých děl a privátní dotace do umělecké sféry byly omezeny na minimum, což následně vedlo k poklesu zájmu o nákup děl prestižními muzeí a galeriemi.

reklama
reklama