Trošku plynu do portfolia

| redakce

Nemyslitelné se stává skutečností. Drobný investor může do svého portfolia "zařadit" skleníkový plyn CO2.

C02 - oxid uhličitý. Skleníkový plyn, jehož koncentrace v atmosféře rapidně roste již od průmyslové revoluce. Na jedné straně přináší pokrok, na druhé straně možnou zkázu. Dnes přesvědčivě víme, že stojí za globálním oteplováním, které přináší například růst hladin oceánů, extrémní sucha nebo záplavy.

Kyotský protokol o snižování emisí CO2 „vzala za své“ EU, které se na základě jeho požadavků vytvořila obchodní systém, který od roku 2005 požaduje od přibližně 12 000 velkých evropských průmyslových firem nutnost držení povolenek na každou metrickou tunu oxidu uhličitého, který vyprodukují.

Hlavní myšlenka je motivovat podniky prostřednictvím možnosti prodat své přebytečné povolenky za realizované projekty vedoucí ke snížení skleníkových plynů. Obchodování s emisními povolenkami je dnes především záležitostí států Evropské unie, ale postupně se k systému připojí například Nový Zéland nebo Jižní Korea. Ve Spojených státech se zatím s emisními povolenkami obchoduje dobrovolně, změnit by to ale měl v červnu 2009 schválený zákon o snížení skleníkových plynů.

22.5 mld EUR

Taková je současná hodnota nejrychleji rostoucího komoditního trhu na světě - trhu emisních povolenek oxidu uhličitého. Objemy obchodů na největších burzách, které obchodují emisní povolenky se za minulý rok zdvojnásobil a nadále roste.

Emisní povolenka

1000 tun emisí oxidu uhličitého

Poslední statistika hovoří o skoro 1 mld zobchodovaných povolenek. Emisní povolenka vyjadřuje přesně definovanou měrnou jednotku. Minimální množství je tisíc tun CO2, ale obchodují se i menší balíky například "jen" na sto tun. Mezi nejvýznamnější burzy s emisemi patří EEX v Lipsku nebo NORDPOOL v Oslu.

Pokřikující makléře jako například na komoditní burze ze zlatem nebo ropou tam však nenajdete. Trh s emisními povolenkami je čistě elektronický. Záznamy obchodů probíhají v elektronických záznamech registru účastníků obchodování,kam se řadí např. energetické firmy nebo teplárny.

  • 1
  • 2
reklama
reklama