Investice do fotbalu: pro blázny (a) fanoušky

| Roman Chlupatý

Evropská ekonomika pomalu roste, fotbal padá do krize. Naznačují to alespoň zimní přestupy. Většina lig zažila jen minimum příchodů a odchodů, a to v porovnání s minulostí za doslova směšné částky. Přestupový trh zamrzl především proto, že mnoho klubů už léta čelí finančním problémům, které nynější hospodářská krize se zpožděním, ale přece prohloubila. Stále více se jich tak točí ve spirále smrti.

Simon Chadwick

Některé kluby přitom mohou doufat, že jim štědrý investor hodí lano. Pro ostatní je poslední záchranou fanoušek, který je pro přežití svých oblíbenců ochoten sáhnout hluboko do kapsy. Rozmařilec nebo fanda, ani jeden z možných macenášů by neměl čekat, že na tomto kroku zbohatne, varuje ředitel Ústavu pro mezinárodní sportovní obchod při Univerzitě v Coventry Simon Chadwick.

Investiční web (IW): Podnikání vám peníze vydělá. Fotbal vás o ně připraví. Tak vidí spojení světa velkých peněz a velkého fotbalu bývalý ředitel Manchestru United Greg Dyke. Souhlasíte s ním?

Simon Chadwick (SC): Tak samozřejmě záleží na tom, jakou definici slova investice používáte. Pokud se na celou věc díváte s jistým odstupem, tak je koupě fotbalového klubu velmi zajímavou investicí. Už jen proto, že je jistě dobré mít tu možnost se před přáteli a nebo obchodními partnery pochlubit tím, že vlastníte kus Arsenalu, Chelsea nebo třeba Slavie Praha. To ale mluvím o jakýchsi nepřímých a těžko vyčíslitelných hodnotách. Pokud se chcete zaměřit jen na velmi striktní definici investice jako kroku, který má přinést zisk, tak je ten pohled hodně odlišný. Prostě proto, že v současné době na koupi fotbalového klubu určitě nevyděláte. Právě naopak. A proto si myslím, že by šlo v tomto slova smyslu o hodně nešťastný krok.

IW: To jistě přinejmenším do jisté míry boří mýtus, že dobrý fotbal je zároveň výtečný obchod ...

podle striktní definici investice jako kroku, který má přinést zisk v současné době na koupi fotbalového klubu určitě nevyděláte, právě naopak

SC: Lidé si často myslí, že jsou fotbalové kluby obrovské firmy, kde se točí velké peníze. Ale tak to prostě není. Vezměte si například Manchester United. Ten je i podle výkladu britského obchodního práva jen středně velkým podnikem, který má hodně daleko do firem jako jsou Amazon nebo Microsoft, nebo dokonce do velkých nadnárodních finančních korporací jako Santander a ING. Což je jasné už z toho, že z ročního zisku na úrovni 250 milionů liber má Manchester jen asi 6 procent ze zahraničí. To však neznamená, že na fotbalové scéně nejsou kluby, které nemají potenciál stát se mnohem většími a finančně úspěšnějšími, než jsou nyní. A mezi ně určitě patří právě Manchester nebo Real Madrid.

lidé si často myslí, že jsou fotbalové kluby obrovské firmy, kde se točí velké peníze, ale tak to prostě není, to však neznamená, že na fotbalové scéně nejsou kluby, které nemají potenciál stát se mnohem většími a finančně úspěšnějšími např. Manchester nebo Real Madrid

IW: A co ostatní kluby, které nedosahují slávy ani výsledků těchto velikánů? Jak velkou šanci mají, že finančně uspějí, že je jejich vlastníci nebudou muset donekonečna dotovat?

SC: V případě těch ostatních je potřeba, aby si kluby a jejich vlastníci uvědomili, že nejsou Manchester, že nejsou Real, a aby tomu přizpůsobili jak obchodní, tak i sportovní cíle. Dám vám příklad. Nedaleko odsud funguje klub, který se jmenuje Walsall. Nikdy nehrál Premier League, nikdy napatřil mezi špičku, v tuto chvíli je ve třetí lize. A přitom jde o klub, který pravidelně končí rok se ziskem – jako jeden z mála v Anglii. A to právě díky tomu, že si jeho vedení uvědomilo, že Walsall nikdy nebude Manchester City, že se nikdy nedočká štědrého saudskoarabského strýčka, a že se podle toho také musí chovat. Což znamená, že se musí chovat jako malý klub z anglického středozápadu, který má velmi dobré vztahy s místními fanoušky a místními podnikateli. A že právě na tom může stavět.

  • 1
  • 2
reklama
reklama