Fondy private equity: Hromada hotovosti, málo času na investování

| Jana Horáčková

Mají hodně peněz, ale v současné době se jim je nedaří zainventovat. Řeč je o fondech soukromého kapitálu, tzv. private equity, které se specializují na převzetí firem. V jejich portfoliích leží 500 miliard USD, které "nepatří" jen investorům z Wall Street. Své podíly zde mají investoři, zaměstnanci i důchodci, a to nejen ze Spojených států.

Specialisté zaměřující se na skupování firem peníze obvykle získávají od velkých investorů a nakupují podhodnocené společnosti. K maximalizaci zisků potom zatíží hotovost půjčkami od bank a investorů do dluhopisů. Jinými slovy nakupují pomocí finanční páky.

V uplynulých letech nashromáždily společnosti soukromého kapitálu (private equity) obchodní impéria soupeřící s nejmocnějšími korporacemi. Vznikla tak jména jako Hilton Hotels, Dunkin’ Donuts nebo Neiman Marcus.

Způsob investování do private equty fondů je na rozdíl od podílových fondů poznamenán nižší likviditou a delším časovým horizontem. Investoři se svými penězi většinou nemohou někdy až 10 let nic dělat s tím, že během prvních tří nebo pěti let musí být všechny peníze vložené do fondů zainvestovány.

Státní penzijní fondy, pojišťovny a další instituce slíbily investovat do fondů private equity několik miliard, pokud najdou zajímavé společnosti ke koupi. Když se jim to nepodaří, investoři spolu s lukrativními příležitostmi odejdou.

Obrovským fondům private equity, které se zaměřují na skupovaní firem a které byly založené v letech 2006 a 2007, nezbývá nic jiného než peníze rychle investovat nebo vrátit klientům, a to včetně vybraných poplatků.

Některé buyout firmy své klienty při hledání společností žádají o více času. Ještě více firem se snaží investovat hotovost, jak nejrychleji je to možné, nehledě na cenu.

Firmy potom společnosti získávají za relativně vysoké ceny, což ve výsledku může snížit zisky investorů. Takové poklesy zisků jsou obzvlášť složité pro penzijní fondy spoléhající na private equity, hedge fondy a další tzv. alternativní investice.

  • 1
  • 2
reklama
reklama