Zlaté šílenství

| Vladimír Hobza

Švýcarská společnost Argor-Heraeus slévá zlaté slitky jak rychle to jen jde, aby uspokojila poptávku centrálních bank a individuálních investorů. Ve městečku Mendrisio ve Švýcarsku je rafinována zhruba třetina světového zlata na slitky a cihly. A obchodu se zde daří – každým dnem přijíždí nové plastové pytle s náramky, náhrdelníky a řetízky z dálného východu, ze zastaváren z Asie a z různých klenotnictví z Evropy a Severní Ameriky.

„Zlato nemizí, může to být pozůstatek po vaší prababičce nebo dárek od bývalého přítele,“ říká Erhard Oberli, ředitel rafinéra Argor-Heraeus, který ročně zpracuje přibližně 400 tun zlata.

Uprostřed globální zlaté horečky, hnané miliardovými hedgovými fondy, spekulanty a centrálními bankami, spěchajícími k navýšení rezerv se cena zlata dostala přes 1100 dolarů za trojskou unci – tedy na rekordní hodnoty.

„Zlato se nezměnilo, ale kupující zlata se změnili,“ říká Suki Cooper, stratég pro vzácné kovy u banky Barclays Capital. Dále dodává: „Došlo ke strukturální změně na straně investorů – od asijských centrálních bank k individuálním investorům, nakupujícím zlaté cihly a mince.“

Zlato nabírá na přitažlivosti. Například proslulý 160 let starý londýnský obchodní dům Harrods začal prodávat zlaté mince, stejně jako cihly – od jednogramových slitků až po 12,5 gramové, 400 uncové cihly, které bývají ve filmech zobrazovány ve velkých trezorech. Ve spodním podlaží nákupního domu, kde je propagováno zlato, se začalo objevovat mnoho zaujatých kupujících.

Chris Hall, ředitel prodeje zlata v Harrods říká: „Byli jsme překvapeni, jakou mělo zlato odezvu. Slitky a cihly jsou rozhodně populárnější než mince. A 100 gramové slitky jsou naprosto nejoblíbenější.“

Ve Spojených státech jsou při večerním vysílání televize zcela běžné reklamy, zdůrazňující rostoucí cenu zlata, zatímco prodejci shání místa v nákupních centrech a pořádají po domech soukromá sezení za účelem prodeje zlata.

Zlatníci nejsou jediní, kdo předvídají zlatu vysokou cenu. Jim Rogers, investor proslavený investováním do komodit, předpovídal na pro televizi Bloomberg, že cena zlata může dosáhnout 2000 dolarů za unci. To vyvolalo odezvu ekonoma Nouriela Roubiniho, známého z varování před globální ekonomickou krizí. Na konferenci v New Yorku označil Roubini předpověď J. Rogerse jako „naprostý nesmysl“ s odůvodněním, že neexistují žádné inflační ani ekonomické tlaky, které by vyhnaly cenu zlata až na 2000 dolarů za unci.

reklama
reklama