Vyplatí se investovat do filmového průmyslu?

| Tomáš Poděbrad

Příšerné scénáře, plytký děj a počítačové triky za 20 milionů dolarů - takových filmů se točí stále více. Pro filmové fajnšmekry jsou návštěvy multiplexů v posledních letech hlavně utrpením, investoři do filmového průmyslu si však mnou ruce.

Například takový Souboj titánů. V očích mnoha diváků se nevyrovná původnímu filmu z roku 1981 a ani kritici novou verzi neušetřili. Na serveru IMDB se film jen stěží vyšplhal nad 50 procent.

Nechme však vkus a kvality filmu stranou a přesuňme se k finanční stránce tohoto remaku. Náklady na výrobu nepřesáhly 80 milionů dolarů a tržby v samotných Spojených státech dosáhly 160 milionů. Celosvětově se filmu podařilo utržit půl miliardy dolarů. Po ekonomické stránce tedy více než úspěšný film.

Zdá se, že pro kasovní trhák stačí najmout pár šikovných kaskadérů, společnost na trikové efekty a uvést film ve 3D. Neplatí to však vždy. Existuje tedy nějaké pravidlo, které určí, které filmy budou hitem, a které prodělají?

Time Warner

Zaměřme se na kolébku filmového průmyslu - Hollywood. Mezinárodní prodej zajišťuje americkým studiím tržby přes 68 procent z celkového prodeje vstupenek, tedy více než 32 miliard dolarů ročně.

Ještě před deseti lety to bylo 58 procent. Příspěvek amerických diváků se tedy snižuje. Proto se velké společnosti zaměřují hlavně na zahraniční trhy.

Rozvoj multiplexů v celém světě byl za poslední desetiletí obrovský a Hollywood si je toho vědom. Jižní Amerika nebo Evropa mají multiplexový boom za sebou, ale například Čína, druhá největší ekonomika světa, jej teprve zažije.

Kinosálů je v Číně zatím kolem pěti tisíc, ale do deseti let by jich mělo být až sedmkrát více. Hollywoodští producenti proto cítí peníze na hladovém trhu ve světě a na kvalitu produkce se tolik nezaměřují.

  • 1
  • 2
reklama
reklama