8 způsobů investování do umění

| redakce

Uvažujete o diverzifikaci portfolia a lákají vás alternativní investice? Tak právě pro vás jsme připravili "manuál", který napoví, jakými způsoby lze vstoupit na trh s uměním a participovat na dlouhodobém růstu cen uměleckých sbírek.

Umění - ilustrační foto

Výnosy se sice liší, ale podle vývoje indexu AMR Art 100 je patrné, že za posledních 25 let rostly ceny uměleckých děl o 8 % za rok. Časy se mění, a tak se už dávno nemusíte omezovat pouze na aukce a dražit díla za astronomické částky. Existuje řada investičních možností.

1. Investice do profesionálně spravovaného fondu s uměním

Kolektivní investování do umění zažilo v poslední době rozmach. Fondy specializované na umělecké sbírky fungují většinou podobně jako ostatní investiční fondy: investoři shromažďují kapitál a tým profesionálů za tyto prostředky nakoupí umělecké předměty investiční povahy. Fondy často umístí svá díla do muzeí, aby rostla jejich hodnota, a po 5 až 8 letech se je pokusí prodat se ziskem. Některé fondy se specializují pouze na jednu oblast, jiné – jako třeba londýnský Fine Art Fund - jsou diverzifikované.

  • Výhody: Můžete investovat i v relativně malých částkách a nemusíte se starat o další náklady spojené s vlastnictvím uměleckého díla (skladování, pojištění, údržba).

  • Nevýhody: Ne všechny fondy jsou dobře spravovány, fond byste proto měli vybírat obzvlášť pečlivě.

2. Partnerství v soukromé investiční společnosti

Soukromé investiční společnosti zaměřené na umělecké předměty jsou skupiny, které sdružují finanční prostředky pro nákup "investičního umění" za pomoci poradce. Jsou menší a méně formální ve srovnání s výše zmiňovanými fondy.

  • Výhody: Na rozdíl od fondů mají jednotliví členové společnosti vetší slovo ve výběru uměleckých děl.

  • Nevýhody: Dokud neseženete další nadšence, kteří by do toho šli s vámi, nezbude vám nic jiného než pátrat po již existující skupině, k níž byste se mohli přidat. Také hrozí větší riziko, že váš poradce nebude ve světě umění dost zběhlý a zainvestuje do něčeho, co později ztratí hodnotu.

reklama
reklama