S čím počítat při kupování, vlastnictví a prodeji uměleckého díla

| Mária Gálová

Pokud dílo nakupujete v aukci, je nutné počítat s tím, že tzv. kladívková cena, tedy cena, za kterou je dílo odklepnuto v dražbě, není finální částkou. Je k ní nutné připočítat ještě tzv. buyer's premium, tedy přirážku kupujícího. Ta je u různých aukčních domů odlišná. Dokonce se může stát, například u extrémně drahých děl, že budou mít různé položky u stejného dražebníka přirážku v rozdílné výši.

Umění - ilustrační foto

U dražších děl se tento poplatek, v podstatě odměna za zprostředkování prodeje díla, úměrně snižuje. Ve většině případů je provize stanovena na 15 až 20 %, v těchto výjimečných případech klesá na 10, někdy až na 5 %. V každém případě je potřeba se před aukcí s výší provize nejen seznámit, ale také ji zahrnout do finančních úvah.

Pokud se rozhodnete dílo v aukci prodávat, počítejte naopak s tím, že za ně dostanete méně, než za kolik bude odklepnuto v sále. V tomto případě jde o tzv. provizi prodávajícího. I ta je u jednotlivých prodejců různá, navíc je často individuálně stanovována na základě dohody mezi prodávajícím (majitelem díla) a aukčním domem. Obecně se pohybuje mezi 10 a 15 %, ovšem znovu platí, že je možné domluvit i provizi nižší, pokud jste vlastníkem výjimečného díla, o které aukční dům hodně stojí.

Naprosto základní finanční úvaha pro zhodnocení vaší investice do uměleckého díla tedy zní, že by vydražený předmět měl mít alespoň takový potenciál cenového nárůstu, aby odpovídal pokrytí rozdílu cen s přihlédnutím na tyto zmíněné provize.

Další náklady

Ty však s největší pravděpodobností nebudou jedinými náklady spojenými s nákupem a prodejem díla. K těm nezbytným je nutné připočítat případné restaurování nebo odborné čistění díla, rámování, přepravu nebo pojištění. V extrémních případech to mohou být i náklady spojené s uloženým díla na bezpečném místě, například v bankovním sejfu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama