Investice do umění: Jak odhalit padělek?

| Mária Gálová

Problém falz je starý. Možná tak starý jako samotné umění nebo obchod s ním. V minulých stoletích často na zakázku vytvářeli kopie díla sami autoři, častěji pak byl o reprodukci oblíbeného či úspěšného námětu požádán jiný autor. I v takových případech šlo o úmyslnou napodobeninu, nicméně ty byly vytvářeny na základě požadavku zadavatele a konečného majitele v jedné osobě, nikoli za účelem dalšího prodeje se záměrnou záměnou autorství.

Originál a kopie uměleckého díla

Právě v tomto aspektu je zásadní rozdíl. I dnes vznikají četné kopie známých uměleckých děl, které si „amatérští umělci“ vytvářejí pro své potěšení. Avšak prodej takového díla, pokud je vydáváno za dílo připsané autorovi originálu, je již aktem sporným, ba dokonce trestným.

Laik odborníkem?

Úmyslné vytváření "originálů" známých autorů s cílem zpeněžení a bezdůvodného obohacení se objevovalo již v 19. století. Čím byl autor oblíbenější a lépe obchodovatelný, tím více záměrných falz jeho děl vznikalo, a pokud jeho hvězda časem nezapadla, tak někdy ještě vzniká. Ví se například, že díla Františka Kavána byla padělána už za jeho života, a proto jsou při určování pravosti jeho obrazů odborníci zvlášť pozorní.

Na trhu se vyskytuje rovněž hodně podvrhů pláten Emila Filly. Mnohé jsou tak kvalitní, že je odhalí pouze technika. Bohužel se však u tohoto autora stává, že se především na černém trhu prodávají i díla, jejichž nepravost je z plátna patrná na první pohled. Přesto jsou někteří kupci tak naivní, že dílo bez podrobnějšího prozkoumání zakoupí, pravděpodobně s vidinou potenciálního zisku. Rozčarování bývá posléze veliké.

Kdo ověří pravost díla?

Falzum odhalí pouze zkušený odborník. Laik bez hlubších znalostí a empirie nemá šanci zjistit, že jde o podvrh, pokud nejde o napodobeninu natolik amatérskou, že ji rozezná prakticky každý. I v případě, že se jedná o velmi kvalitního "řemeslníka", který dobře zvládá technickou stránku, těžko se napodobitel úplně dokáže přenést do doby, kdy dílo vznikalo, do rozpoložení autora, do jeho zkušeností, do jeho exaktního způsobu míchání barev, přesných tahů u signatury a podobně. To jsou artefakty, které kopii prozradí.

Investice do umění je investice do radosti Investice do umění je investice do radosti Výkyvy na finančních trzích vybízejí k cestě, která se dá zjednodušeně označit jako "útěk od ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama