Zlatko Míčka: Hodnota kvalitních vín nikdy neklesá pod nákupní cenu

| Michael Šolín

S víny je to jako s obrazy – pokud jim nerozumíte, je lepší do nich neinvestovat a dát si sklenku již zralého vína. Existují však odborníci, kteří mohou v této oblasti poradit. Jedním z předních expertů v České republice je Zlatko Míčka, který přibližuje, jak funguje trh s víny.

Zlatko Míčka

IW: Jak lze investovat do vína? Existují nějaké organizované trhy?

Zlatko Míčka (ZM): Plně organizovaný trh jako takový neexistuje. Trhy v určitých zemích jsou v podstatě drženy obchodníky. Nejznámějším trh je v Bordeaux, kde spolu s obchodníky působí přímo majitelé château, dále jsou menší trhy v Itálii a Ve Španělsku. Do vína se většinou investuje tak, že se nakoupí od některého výrobce, třeba skrze obchodníka, a nabízí se k prodeji, když je "lahvově zralé". Princip tkví v překonání doby, po kterou víno ještě není zralé. Tato doba se samozřejmě odvíjí od charakteru vína a kupující je ochoten zaplatit nejvyšší odpovídající cenu, která odpovídá již zralému vínu s možností okamžité konzumace. Vinař by však měl vysoké skladové náklady, kdyby měl po celou dobu víno uchovávat, a díky tomu právě vznikl ten mezi článek v podobě obchodníků.

IW: Proč investovat zrovna do vína?

víno "nedevalvuje", naopak s přibývajícím stářím vína se hodnota zvyšuje

ZM: Prakticky 90 % investorů do vína k němu má určitý vztah. To znamená, že ho buď rádi pijí, nebo i částečně produkují, a proto do jisté míry neřeší, proč investovat do vína. Mám-li říct obecné důvody, tak každé kvalitní víno má tzv. rodokmen, tudíž má historii několika desítek let. Otevřu-li láhev starou 10 let, tak si mohu být jistý, že bude skvělá. Prostě a jednoduše investuji do něčeho, co "nedevalvuje", naopak s přibývajícím stářím vína se hodnota zvyšuje, pokud výrazně nepřekročíme dobu skladování. Podíváme-li se do minulosti, tak při jakémkoliv pádu na akciových nebo jiných trzích hodnota vína pouze stagnovala, v žádném případě se nesnižovala. Pro mnohé investory je také podstatné, že si láhev mohou uchopit, prohlédnout si ji, z čehož mají dobrý pocit. Opět to navazuje na ten zmíněný vztah k vínu.

IW: Hodně se v této oblasti mluví o nízké likviditě jako nepříteli těchto investic. S jakými dalšími riziky se investice do vína potýkají? A jak se jim případně vyhnout?

v historii se nikdy nestalo, aby hodnota vína klesla pod nákupní cenu. A je nesporné plus, když investujete s vědomím nulových potenciálních ztrát

ZM: Likvidita je samozřejmě důležitá u každé investice. Ten, kdo víno kupuje, nebo odborník, který zde figuruje, by měl předem vědět, jaká bude likvidita a měl by být napojen na nástroje, které likviditu zajišťují. Myslet si, že až bude víno 10 let staré, nabídnu jej někde na webu, čímž bude problém vyřešen, je nesmysl. Vychází se tedy z toho, že se už předem ví, za jak dlouho bude víno lahvově zralé a s kým se pak bude obchodovat. Je-li to například v rozmezí 8 až 20 let, můžeme po 8 letech od nalahvování prodávat po dobu 12 let. Máme tedy dost času na to, abychom víno prodali a realizovali určitý výnos. V historii se nikdy nestalo, aby hodnota vína klesla pod nákupní cenu. A je nesporné plus, když investujete s vědomím nulových potenciálních ztrát. Jako spíš obecný problém současnosti v oblasti těchto investic bych zmínil neseriózní internetové stránky, na kterých firmy v mnoha případech nabízejí vína, jež jsou podhodnocená a která ani nevlastní. Pouze si zvyšují návštěvnost svých stránek a usilují o klientelu, které ve finále nabízejí úplně něco jiného.

reklama
reklama