Zlatko Míčka: Do vín bez certifikace bych neinvestoval ani korunu

| Petr Novotný

Víno je reálná investice. Když se něco stane, můžete víno prodat, nebo "alespoň" vypít. Vypadá to možná trochu zastarale, nicméně přesně víte, do čeho investujete a víno máte někde uskladněné, říká Zlatko Míčka, jeden z největších českých expertů na investice do vína.

Zlatko Míčka s investičními víny

Jaký bude podle vás pro víno "investiční rok 2010"? Signalizují něco již první aukce, například Hospice de Beaune?

Zlatko Míčka (ZM): V tuto chvíli o tom můžeme těžko hovořit. Co si budeme povídat, úroveň ceny vína se stanovuje jednoznačně ve Francii v Bordeaux. Málokdo však ví, že prvním investičním impulzem, který má vliv na ceny v Bordeaux, je již aukce Hospice de Beaune v listopadu, kde se již prodává ročník vína, ve kterém aukce probíhá, čili v listopadu tohoto roku se na této aukci bude dražit ročník 2010. Kdežto v Bordeaux se bude tento ročník prodávat až v roce 2011.

V minulém roce byly v Bordeaux nesporně nejvyšší ceny od roku 2000. Podíváme-li se však na předcházející aukci Hospice de Beaune, zjistíme, že impulz k takovýmto vysokým úrovním cen tam opravdu byl. Jinak tomu nebylo ani v minulých letech. Konkrétně Burgundsko na tom bude tentokrát kvalitativně lépe než Bordeaux, kde byl problém se srážkami. Očekávejte tedy vína kvalitní a méně kvalitní, rozhodně to nelze srovnat s rokem 2009, kde tento ročník "en primeur" je nejlepší za posledních 40 let, což se samozřejmě také odrazilo na cenách.

vína z Burgundska za rok 2010 budu na tom tentokrát kvalitativně lépe než v Bordeaux, kde byl problém se srážkami

Nejmladší "en primeur", do kterého se dá investovat, je ročník 2009. Jak se vyvíjí jeho investiční hodnota?

ZM: Tento velmi úspěšný ročník se prodával za čtyřnásobné ceny ve srovnání s ročníkem 2008. Překvapilo nás, že byl i lepší než ročník 2005, protože jsme očekávali stejnou úroveň, avšak nakonec se ročník 2009 prodával o 20 až 30 % dráž. Pokud ještě je někde nabídka tohoto ročníku za ceny, se kterými se obchodovalo v prvním kole, tak se stále ještě vyplatí do toho investovat. Silně o tom však pochybuji, protože to je už rozprodané a každý by vám to prodal s přirážkou tak 80 až 100 %.

v podstatě za investiční ročník můžeme považovat vždy jen ten poslední, všechny starší ročníky jsou víceméně spotřebitelské

Máte ještě jiné oblíbené ročníky, do kterých lze investovat?

ZM: V podstatě za investiční ročník můžeme považovat vždy jen ten poslední, všechny starší ročníky jsou víceméně spotřebitelské. Nepočítám sem ty, které již začínají mizet z trhu. V tomto okamžiku může do těchto vín investovat a počkat právě na tuto druhou vlnu, kde půjde cena prudce nahoru z důvodu již malého množství vín na trhu. Třeba ročník 2009 ještě asi na trhu seženete, ale nakoupili byste ho už s přirážkou třeba 80 % nad nákupní cenou, za kterou si ho obchodník pořídil.

reklama
reklama