Internet: Růst bude ještě dlouho pokračovat

| Martin Svoboda

Pro osvěžení paměti postačí pohled do nedávné minulosti: V roce 2006 určoval vývoj internetu pojem "Web 2.0". Pod tímto pojmem se rozuměl a stále ještě rozumí internet pro spolupráci, ve kterém se firmy na webu zaměřují na to, aby se co nejvíce lidí aktivně přihlásilo, propojilo, nakoupilo, hrálo, nebo dokonce web spoluvytvářelo.

Webový index

Tvůrce indexů společnost Solactive (dříve S-BOX) také naskočil do rozjetého vlaku a vytvořil vlastní index zaměřující se speciálně na toto odvětví. Zohledňuje společnosti, které mají potenciál z tohoto trendu profitovat.

A skutečně: Od počátku své kalkulace posílil barometr Web 2.0 v dolarech o zhruba 75 procent, tedy o zhruba 15 procent ročně, byť se značnými výkyvy.

Výsledek, za který se rozhodně nemusí stydět, jelikož trh musel v tomto období zkousnout velké propady (způsobené především následkem finanční krize).

Pro srovnání: Index Dow Jones Internet Commerce zvládl v tomto období nárůst o 66,2 procenta, tedy 13,3 procenta p.a.

Dolar škodí

Evropští investoři však bohužel mohli na této performanci participovat pouze z části, jelikož je podkladový index kalkulován v amerických dolarech.

To je jasně vidět na vývoji odpovídající indexového certifikátu (ISIN DE000DB8BTR8) z emisní dílny Deutsche Bank. Certifikát přidal od své emise "pouze" okolo 43 procent – zbytek performance padl na vrub slabého dolaru, jelikož naprostá většina titulů zohledněných v indexu pocházelo a stále pochází ze země amerického dolaru.

Internet nestagnuje

Zhruba o čtyři roky později se trend na internetu tímto směrem skutečně ubírá. Mobilní Web je realitou, bez komunit jako Facebook a YouTube se už sposta lidí neobejde, nakupování na Amazonu nebo přihazování na eBay je již naprosto běžné ve většině rodin.

Velmi nezvyklé je však vytváření a upravování indexu. Nejsou k němu totiž téměř žádná standardně definovatelná pravidla. O tom, který titul se do barometru dostane, totiž rozhoduje investiční výbor tvůrce indexu. Předpokladem pro přijetí je dostatečná likvidita v podobě obchodovaného obejmu a tržní kapitalizace v minimální výši 250 milionů dolarů.

Z aktuálně 14 vybraných titulů, které jsou váženy dle tržní kapitalizace, má největší váhu společnost Google. Dosáhne váhového podílu kolem 20 procent. Na této úrovni je podíl jedné akcie omezen. Aby bylo zabráněno riziku z nedostatečné diverzifikace, dochází každé čvrtletí k prověření složení indexu a následnému upravení váhových zastoupení. Po Googlu následují Amazon.com (10,7 procenta), eBay (8,5 procenta) a australský News Corp (7,5 procenta).

  • 1
  • 2
reklama
reklama