Základ funkční investiční strategie: Jíst a pít se musí, ví Buffett

| Aleš Prandstetter

Jídlo a pití. Slova, která u většiny populace vyvolávají myšlenky na uspokojení základních potřeb spíše než na investování. To je samozřejmě správné a logické, jiné asociace by přece znamenaly těžkou profesionální či jinou deformaci. Nebo to není tak úplně pravda?

Leckomu se v souvislosti s pitím a investováním vybaví investice do archivního vína, těm s volnějšími asociacemi možná nákup díla Piják absintu. Nicméně nákup fyzického vína nepatří mezi klasické investice, jde spíše o alternativu, jako jsou třeba známky, obrazy a umění obecně.

Chci zmínit investice možná méně chutné, ale rozšířenější. Jeden z nejvýznamnějších světových investorů – ne-li nejvýznamnější – Warren Buffett je známý tím, že investuje do firem, kterým rozumí a jejichž produkt se málo mění a nepodléhá zásadním inovacím. Proto se není možné divit, že největší investicí jeho fondu Berkshire Hathaway je společnost Coca-Cola, v níž vlastní podíl téměř 9 % za více než 15 miliard dolarů. Mezi největšími investicemi je i firma Kraft Foods, jedna z největších světových potravinářských společností.

Defenzivní sázka s dividendovou nádivkou

Společnosti ze sektoru potravin a nápojů, k nimž lze přidat i tabákové korporace, mají několik zajímavých vlastností. Zaprvé, vyznačují se všeobecnou stabilitou. Stabilní bývá poptávka po jejich výrobcích, stabilní jsou i tržby. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé jsou svým značkám relativně věrní a jíst a pít prostě musejí, jsou výrobci schopní bez velkých protivenství promítnout rostoucí ceny nakupovaných surovin do cen produktů. To jinými slovy znamená, že jsou schopni si udržovat své marže i zisky.

Zadruhé, jsou vysoce ziskové. Když se podíváme na ukazatele již zmiňované Coca-Coly, zaznamenáme marže (vzhledem k tržbám) 70 % u přidané hodnoty nebo 25 % v případě provozního zisku. Navíc se výše marží téměř nemění, v posledních deseti letech se pohybují obě čísla v koridoru kolem pěti procentních bodů. Rázem chápeme, proč je tato firma miláčkem pana Buffetta.

A překvapivě tu mám ještě jednu důležitou vlastnost, která činí firmy, jako je Coca Cola, atraktivními. Plynule, téměř bez výkyvů rostoucí dividendy dávají tušit, že společnost nemusí provádět časté zásadní investice, a že tudíž riziko s těmito investicemi spojené zde chybí. Čísla týkající se investic tomuto předpokladu dávají za pravdu. Pohybují se totiž dlouhodobě okolo 6 % tržeb, což je, zvláště pokud se podíváme na marže, hodnota luxusní.

Tržby a investice společnosti Coca-Cola

Nová Buffettologie: Studujte strategie slavného investora Nová Buffettologie: Studujte strategie slavného investora Legendární investor je navzdory svému obrovskému jmění známý střídmostí a neokázalým způsobem života. Jezdí ojetým ...

  • 1
  • 2
reklama
reklama