Extrémní LONG sázka: Proč je Afrika kontinentem budoucnosti

| Roman Chlupatý

Gigantická naleziště ropy a plynu, která mění globální pravidla hry. Třída superbohatých, kterou si začíná předcházet většina výrobců luxusního zboží. Zároveň spousta chaosu a bezpráví. To vše a ještě mnohem více je Afrika – gigant, jehož pozvolné probouzení by investoři neměli zaspat. Podrobnosti zjišťoval Investiční web přímo na místě.

Potenciálu Afriky chtějí využít například mobilní operátoři

"Všechny velké společnosti už jsou tady, nebo se sem alespoň chystají," řekl mi během mé nedávné cesty do Senegalu manažer jednoho z globálních technologických gigantů. Statistiky mu dávají za pravdu. Přímé zahraniční investice do subsaharské Afriky si navzdory krizi drží slušnou úroveň, v roce 2014 by se podle Světové banky měly vyšplhat na rekordních 48 miliard dolarů. Za rostoucím zájmem o nedávno zatracovaný region je vznikající střední třída. Již nyní průměrný Afričan utratí ročně více než průměrný Ind.

Nastartované pozitivní trendy v čele s urbanizací slibují ještě více. Jak na tom může investor vydělat? Na základě zkušeností z místa a dostupných dat jsem vybral několik slibných oblastí. Ne všechny zmíněné tituly se (v tuto chvíli) obchodují na burze. Jejich příběh může ale být přinejmenším inspirací.

Defenziva: Sázka na staré i nové známé

Telekomunikační společnosti

Asi nejčastější volba investorů. Aktuálně je v Africe zhruba 644 milionů aktivních mobilních telefonů, což znamená 60% penetraci trhu (globální průměr je 85 %). Například Ghana hlásí penetraci 98 %, na druhou stranu Čad, Eritrea a Demokratická republika Kongo jsou pod 20 %. Ale právě v takových zemích vidí operátoři velký potenciál. Během pěti let by v Africe měla být miliarda mobilních telefonů. Ty budou lidé ve stále větší míře používat k přístupu na internet, k online bankovnictví a podobně. Někteří experti dokonce tvrdí, že se Afrika stane prvním post-PC kontinentem.

V případě sázky na africké "telekomy" má smysl začít od dominantních hráčů na kontinentu. Největším mobilním operátorem je skupina MTN, dvojkou je Vodacom většinově vlastněný britským Vodafonem. Cell C, trojka na jihoafrickém trhu, je ukázkou firem v závěsu za velkou dvojkou, které mohou být také zajímavé.

Stejně tak může být zajímavé sledovat, zda Afrika zvládne vdechnout druhý život upadajícím globálním značkám. Nokia se v této souvislosti skloňuje možná až příliš často, je totiž možné najít i jiné zajímavé příběhy. Taková Research in Motion, výrobce BlackBerry, nedávno otevřela obchod v Nigérii, kde jí patří 50 % trhu s chytrými telefony. Právě ty podle všeho čeká v Africe boom, tvrdí to například analýzy společnosti Google. Firma na jejich základě oznámila, že v Africe prodá 200 milionů svých androidů.

Energetické společnosti

Energetika je a bude jedním z pilířů očekávaného afrického zázraku (pokud na něj dojde). To potvrzují i nejnovější naleziště ropy a plynu, která mají potenciál výrazně zahýbat globálním rozložením sil i cenami. Uganda a Ghana se nově zařadily mezi významné producenty černého zlata, ačkoli se na průzkum některých slibných míst teprve chystají, takže zdaleka neřekly poslední slovo. To samé platí o Tanzanii a Mozambiku, tedy zemích, které se staly významnými hráči na trhu se zkapalněným plynem.

Přidejme rozhodnutí jihoafrické vlády těžit zatím nedotknutelné zásoby plynu z břidlice nebo chystaný zákon regulující ropný průmysl v Nigérii (ten má výrazně oživit sektor největšího afrického vývozce ropy). Jedno je jasné – investoři se mají na co těšit. To mi ostatně v Dakaru potvrdil kapitán jednoho z obřích tankerů, které brázdí západní pobřeží Afriky. Při otázce, jak moc jeho byznys poznamenala krize, se pouze usmál. "To se nás netýká, o nás byl a je stále větší zájem."

Pohled z Afriky: Eurokrize? No problem! Pohled z Afriky: Eurokrize? No problem! Zatímco Evropou cloumají pochybnosti o výhodách měnové unie, Afričané na ni nedají dopustit. O společném ...

reklama
reklama