Růst trhů vyvolává nové otázky

| Jan Maňák

Na podzim loňského roku dokázaly centrální banky odvrátit finanční kolaps širokým spektrem podpůrných programů. Nyní visí otazník nad tím, zda nás čeká inflace nebo deflace. Nákup dluhopisů naznačuje, že spíše panují obavy z deflace.

Posíleny nepřetržitým úsilím světových centrálních bank, finanční trhy a zejména riziokvá aktiva prodloužily svou rallye ze druhého čtvrtletí. Výsledkem je růst důvěry, růst získal na momentu a trhy vítězily s přesvědčením hráčů, že březen 2009 se v blízké budoucnosti nebude opakovat.

Reálné riziko destrukce finančího systému v loňském roce vedlo neodvratně k negativním dopadům na reálnou ekonomiku – propad spotřebitelské poptávky, pokles světového obchodu a zastavení financování korporátnímu sektoru věštily velmi negativní střednědobý makroekonomický obrázek.

Přesto, centrální banky po určitém váhání odpověděly širokým spektrem podpůrných programů pro finanční systém. Tím příslušné úřady (zejména FED ve Spojených státech) rozehnaly mimořádné obavy z rozkladu světového finančního systému, které byly patrné počátkem tohoto roku zejména na straně akciových trhů. Podporovány programy jako je TARP, TALP, kvantitativném uvolňováním, trhy se dostaly do euforie, nemyslitelné v pesimistickém prvním čtvrtetí tohoto roku.

Mnozí hráči na trhu vyjadřují obavy, že růst trhů není fundametálně podložený, ale je zřejmé, že ekonomické podmínky se stabilizují a obavy z rozkladu finančního systému dále ustupují.

Velký otazník zůstává nad rizikem deflace nebo nárůstem inflace

Podle konvenčního názoru mohou centrální banky odvrátit inflaci, protože jsou schopné vytvářet peníze rychleji, než je ekonomický kolaps dokáže ničit.

Jak napsal Ben Bernanke v roce 2002: *„Co to má společného s monetární politikou? Stejně jako zlato, dolary mají hodnotu pouze do té míry, do jaké je omezena jejich nabídka. Ale americká vláda má technologii zvanou tiskárna (popřípadě dnes její elektronický ekvivalent), která jí dovoluje vyrobit tolik dolarů, kolik si přeje s prakticky nulovými náklady.

  • 1
  • 2
reklama
reklama