Sjednocené Německo po 20 letech: Kde trvají nerovnováhy?

| Martin Svoboda

Aktuální studie prestižního německého Ifo-institutu se zabývá srovnáním dosažených výsledků za posledních 20 let. Je patrné, že například vzrostl hrubý domácí produkt v tzv. "nových spolkových zemích" na obyvatele z 43 na 73 procent průměru úrovně západního Německa. Úroveň mezd se zvýšila z necelých 57 na 83 procent západního průměru.

Znovusjednocení Německa

Podle jiné studie vzrostl enormním způsobem hospodářský výkon na jednoho obyvatele, který se za uplynulých 20 let zdvojnásobil z úrovně 9 751 EUR na 19 500 EUR. Rovněž došlo k dramatickému zvýšení produktivity. Jestliže v roce 1991 bylo zapotřebí 77,2 pracovních hodin, aby se dosáhlo "hospodářského výkonu" 1 000 EUR, dnes je zapotřebí jen 29 hodin.

Rovněž vývozní kvóta spolkových zemí bývalého "východu" se více než zdvojnásobila a v současnosti překračuje 33 procent, ovšem stále je ještě necelých 10 procent pod exportní úrovní "západu".

Velkou kapkou hořkosti ovšem je, že se oficiální údaj o výši nezaměstnanosti zvýšil o 4,3 procentního bodu. To poukazuje na trvající významné deficity, které je nutné v budoucnosti vyrovnat.

Výzkumná zpráva z Institut für Arbeitsmarkt und Berufsforschung der Bundesagentur für Arbeit sice konstatuje, že dříve marodní infrastruktura a stavební substance byly dalekosáhle modernizovány, rovněž došlo ke zlepšení životního prostředí, situace na trhu s bydlením jakož i dlouhodobého výbavení spotřebním zbožím. Existují však i velké rozdíly v průmyslové struktuře. Nápadná je především velká váha zpracovatelského průmyslu v západním Německu a vysoký podíl v oblasti služeb ve východním teritoriu.

Také segment kreditního a pojišťovacího odvětví (i segment obchodu) má ve východním Německu daleko menší význam než na západě. Na východě dominují oblasti služeb, veřejné správy a stavební průmysl. V těchto segmentech je na východě větší zaměstnanost než na západě.

Možná potrvá dalších 20 let, než dojde k dalšímu "pozvolnému" přiblížení. O odstranění současných rozdílů ani nemluvě.

reklama
reklama