Mladá generace bude na recesi doplácet celý život

| Jana Horáčková

Lidé, kteří v krizové době nastupují do zaměstnání, budou pravděpodobně vydělávat méně a spořit více než předchozí generace. A nejen krátkodobě, ale po celý zbytek života.

Důkazem je generace důchodců, kteří vyrůstali ve 30. letech 20. století během krize ve Spojených státech. Dodnes jsou zvyklí více spořit, ačkoli už by si dlouhá léta mohli dovolit příjemně utrácet. Generace 50. let naopak více utrácela, využívala snadno dostupné úvěry a patřila k nejvíce utrácejícím věkovým skupinám.

Ekonomické průzkumy odhalily, že chování lidí je z velké části ovlivněno tím, v jakém prostředí prožili své mládí. Jaký bude dopad současné hospodářské krize na mladou generaci?

Recese mladé neovlivní? Brzděte optimismus

Postupné zlepšování ekonomických ukazatelů vede některé ekonomy k předpokladu, že krize nebyla tak hluboká a tak dlouhá, aby dala vzniknout generaci "zasažených".

Americký Národní úřad pro ekonomický výzkum však přišel s tím, že i jediný těžký rok může zásadně ovlivnit hodnoty a chování lidí.

Nezaměstnanost v USA

Lidé v současnosti investují konzervativněji, vybírají si bezpečnější zaměstnání, berou zároveň menší platy a věří v prospěšnost přerozdělování bohatství a státních zásahů. Část lidí začala věřit tomu, že úspěch je spíše výsledkem štěstí než snahy a píle.

Podle profesorky Paoly Giuliano z Anderson School of Management takoví lidé méně pracují a jsou méně produktivní. To může brzdit další ekonomický růst.

V souvislosti s případnou ztrátou zaměstnání se také zhoršuje psychická kondice pracujících. Řada lidí se navíc politicky přeorientovala. Pohled do historie je snad dostatečně odstrašující – hospodářská krize ve 30. letech nepřinesla jen New Deal, ale také Třetí říši.

Co je "normální"?

Světová ekonomika se odrazila ode dna. Mezi ekonomy a investičními manažery ve Spojených státech se začíná definovat, co bude po krizi "normální". A ať to bude cokoli, dojde pravděpodobně k odklonu od vysoce kapitalistické tržní kultury posledních 25 let.

reklama
reklama