Český průmysl: Reálné oživení

| Martin Fuchs

Klima v českém průmyslu se zlepšilo nejrychleji za téměř dva roky. Alespoň to tvrdí poslední hodnota indexu českých nákupních manažerů PMI od společnosti HSBC.

České údaje PMI, zpracované pro HSBC společností Markit, v polovině prvního čtvrtletí roku 2010 nadále poukazovaly na oživení ve výrobním sektoru. Obchod se zvedl nejrychleji za téměř dva roky, a to vedlo k dalšímu zrychlení růstu produkce.

index nákupních manažerů

Hlavní Výrobní PMI pro Českou republiku od HSBC je složený jednociferný indikátor celkového výkonu výrobního sektoru. Hodnota nad 50,0 vyjadřuje celkové zlepšení podmínek odvětví výroby. V únoru byl PMI nad základní hodnotou 50,0 již čtvrtý měsíc v řadě, když vystoupil na hodnotu 54,3. To bylo signálem nejvýraznějšího celkového rozvoje sektoru od března 2008.

Růst nových zakázek v únoru pokračoval sedmý měsíc v řadě. Tempo expanze se nadále zvyšovalo s hodnotou nad průměrem dosavadního průzkumu, který začal v červenci 2001. Data vyjádřila výraznou poptávku domácích i zahraničních trhů, přičemž klíčovými zdroji růstu byly německý a francouzský trh.

Také výroba se zvýšovala sedmý měsíc za sebou, a to nejrychlejším tempem od dubna 2008. Přesto nadále narůstal i objem nedokončené práce - podle nejnovějších údajů nejrychleji od července roku 2007.

Výrobci v únoru zvýšili nákupy materiálu nejrychleji za poslední dva roky, což vedlo poprvé od září 2008 k nárůstu materiálových zásob. Zásoby hotových výrobků nadále klesaly, avšak míra poklesu byla slabší než v roce 2009. Tlak na prodejce byl zřejmý, protože dodací lhůty se během února výrazně prodloužily.

Inflační tlaky na výrobní náklady se v únoru zvyšovaly. Průměrné ceny vstupů se zvedaly třetí měsíc v řadě, a to nejrychleji od srpna 2008. Rostoucí tlak na ceny měl svůj zdroj v cenách kovů, plastů, dřeva a elektronických komponent. Ceny vstupů v únoru 2010 rostly rychleji, než tomu bývalo ve stejném období v jiných letech. I přes tlaky na náklady podniky nicméně dále v průměru snižovaly své výstupní ceny s ohledem na přetrvávající silnou konkurenci.

reklama
reklama