Kdo stojí u kormidla světové ekonomiky? Baltic Dry Index

| Vladimír Hobza

Index Baltic Dry, který vyjadřuje náklady na dopravu, získal během posledního desetiletí na důležitosti – nejen v oblasti přepravy, ale jako ukazatel stavu globální ekonomiky. Nejistota ohledně počtu letos postavených lodí však nyní snižuje jeho vypovídací schopnost.

Díky stabilní struktuře nabídky v lodní dopravě byl index Baltic Dry dobrým ukazatelem celkové poptávky po surovinách – stavebních kamenech globální ekonomiky.

Ale s neobvykle vysokým počtem plánovaných nových lodí na rok 2010 ztrácí index vypovídací schopnost o poptávce po surovinách a ekonomickém vývoji.

"Baltic Dry Index bude méně reagovat na posuny v poptávce, když začíná vyloženě převládat nabídka lodí," komentuje Plamen Natzkoff, dopravní stratég z Citigroup. "Index bude stále reagovat na nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou, ale jako širší index bude mít už menší vypovídací schopnost."

Vydavatel indexu se ho stále zastává: "Když je nabídka lodí dostatečně stabilní, poptávka vyjadřuje spolehlivý indikátor aktivity v primárním průmyslu," tvrdí Jeremy Penn, ředitel Baltic Exchange.

Baltic Index hodnotí náklady na přesun zboží na hlavních obchodních cestách ve čtyřech největších třídách lodí. Index je zveřejňován pětkrát týdně a udává srovnatelné úrovně pro různé náklady - obvykle železnou rudu, uhlí a obilniny.

baltic dry index

Z historického hlediska pomáhal Baltic Dry Index ukazovat poptávku, protože nabídka přepravních prostor lodí byla přibližně konstantní.

V květnu 2008 vyrostl index na rekordní hodnotu 11 793, když byly rozvinuté ekonomiky silné. Do prosince však klesl index až na 663. Minulý týden v úterý měl hodnotu 2 792.

Postavit loď trvá přibližně tři roky, proto je nabídka snadno předvídatelná a relativně málo flexibilní. Pohyby v cenách za dopravu jsou proto především ovlivněny fluktuacemi v poptávce po komoditách, které lodě převážejí.

  • 1
  • 2
reklama
reklama