Podnikání vás tam může stát krk: Žebříček nejrizikovějších zemí

| Jana Horáčková

Společnost Maplecroft analyzovala 26 nejzávažnějších nefinančních rizik v mezinárodním obchodě a sestavila žebříček nejnebezpečnějších zemí.

Global Risks Index (GRI) měří strategická rizika s rostoucím vlivem na světové operace, zásobovací řetězce a distribuční sítě korporací. To zahrnuje terorismus, konflikty, makroekonomická rizika, právní normy, zabezpečení zdrojů, náchylnost ke změnám klimatu, přírodní katastrofy, porušování lidských práv, chudobu a rizika pandemií a infekčních onemocnění.

Z měření vyplývá, že 24 zemí je extrémně rizikových, z toho 17 je v Africe. Nejchudšími státy jsou Somálsko (na 1. místě), Demokratická republika Kongo (2.), Zimbabwe (3.) a Súdán (4.).

Na dalších příčkách se umístily Afghánistán (6.), Nigérie (10.), Irák (12.), Bangladéš (14.), Pákistán (15.) a Jemen (24). Všechny tyto země trpí slabou vládou, vnitřními konflikty a náboženskou nestabilitou.

Některé z nich, včetně Demokratické republiky Kongo, Nigérie, Iráku a Pákistánu, vlastní obrovské zásoby ropy, zemního plynu a nerostů, jež jsou nezbytné pro zásobovací řetězce zemí Západní Evropy a BRICu.

rizikové země

Vysoce rizikové země, jako jsou Filipíny (32.), Indonésie (41.) a Indie (42.), je potřeba při jejich obchodních aktivitách monitorovat. Např. Indie je špatně hodnocena kvůli nízké úrovni dodržování lidských práv, zvýšenému riziku terorismu, vysoké náchylnosti k negativnímu ovlivňování klimatu, špatné úrovni zdravotní péče, vysoké míře chudoby a nedostatku vody a jídla.

Čína (79.) a Brazílie (96.) jsou hodnoceny jako středně nebezpečné. Díky silným ekonomikám si vedou lépe než jiné rozvíjející se země. Stále však znamenají značné riziko – Čína v oblasti lidských práv, právních norem a zásob vody, Brazílie v náchylnosti k pandemiím a emisím CO2.

GRI vytváří atlas světových rizik (Global Risks Atlas 2010) zahrnující celkem 34 ukazatelů rizika doplněných o interaktivní mapy sloužící ke snadné identifikaci rizika ve světě.

  • 1
  • 2
reklama
reklama