Charles Dumas: Růst německé ekonomiky je falešný

| Jana Horáčková

Ředitel londýnské společnosti Lombard Street Research Charles Dumas tvrdí, že německá ekonomika je mnohem slabší, než se zdá. Špatné fungování dalších evropských ekonomik se projevilo v krizi vládních dluhopisů. Otázka ekonomiky Německa zůstává podle Dumase stále nezodpovězena, její údajný růst dokonce považuje za falešný. Cestu z fiskální nerovnováhy vidí v opuštění jednotné měny.

Charles Dumas

Jak se německá ekonomika v posledním desetiletí vyvíjela?

Pokud se podíváme na růst za posledních osm let, poslední cyklus byl pro všechny ve srovnání s tím předešlým strašný. Na konci této recese jsme se dostali hodně dolů, ani po recesi z roku 2001 to nebylo tak hrozné. Všechno, co se říká silné německé ekonomice, jsou nesmysly.

Například problém Řecka spočívá především v tom, že rostlo příliš rychle. Během zmíněných osmi let o 25 procent. Španělsko a Spojené státy za tu dobu posílily o 16 procent, Británie o 11, Francie o 10 a Japonsko o 6 procent. Německo za tu dobu přidalo pouze 3,5 procenta!

Spotřebitelské výdaje v Německu se za osm let v Německu nezměnily. Německo tak dosáhlo konkurenceschopnosti díky velice agresivní represi mezd, která znamenala, že nedošlo k žádnému růstu spotřebitelských výdajů a země fungovala s čistým přebytkem exportu.

Německo 10 let potlačovalo vlastní ekonomiku. Nyní obrací pozornost k zemím, které to nedělaly, a potlačuje je formou vyvažování rozpočtu. Pokud Německo vybalancuje svůj rozpočet tím, že se vzdá eura, tak nebude mít žádný zdroj růstu, protože německé spotřebitelské výdaje jen tak neporostou.

Mělo by Německo opustit eurozónu?

Myslím, že je to nutné. Němci by se rádi vrátili k marce. Euro jim bylo vnuceno vládou a Bruselem. Němcům teď navíc hodně vadí, že jejich růst, včetně růstu mezd, budou brzdit subvence pro Řecko, možná i pro další země. Aby byla napravena nerovnováha německé ekonomiky, musela by se zvýšit spotřeba. A jeden z nejlepších způsobů, jak toho dosáhnout, je dát Němcům zpět jejich měnu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama