10 důvodů, proč se vrátí recese

| Jana Horáčková

Vstoupili jsme do období podobného rokům 2007 a 2008, kdy se výhled na ekonomiku jevil velmi nadějně, ale několik indikátorů varovalo, že přijde velký pád. Fed, MMF ani Wall Street nebyly schopny odhadnout začátek recese v prosinci 2007. Žádná z těchto institucí si ještě v srpnu neuvědomovala, že ekonomický pokles potrvá hodně dlouho. Ačkoliv jeden indikátor za druhým upozorňují na problémy, optimismus stále přetrvává. Proč by neměl?

Globální ekonomická krize - ilustrační foto

Protože další vlna recese je už možná za dveřmi. Hovoří pro to následujících deset skutečností:

1. Týdenní cyklický indikátor ECRI spadl na -7,7 %. Za celou dobu existence indikátoru se nestalo, aby v době, kdy indikátor ukazoval hodnotu -10, nebyla recese. Recese může přijít, aniž by hodnota indikátoru klesla tak nízko. Hodnoty charakteristické pro recesi se totiž pohybují i poblíž -10, a dokonce i setrvání v záporných hodnotách značí recesi. V roce 2007 recese začala tři měsíce poté, kdy začal indikátor ukazovat negativní hodnoty.

2. Světová námořní doprava se v posledních týdnech zhroutila. Baltic Dry Shipping Index klesl z květnových 4 209 na 2 018 začátkem července, což značí více než 50% pád. BDI je nyní na úrovni května 2009. Maximum v roce 2008 bylo 11 793.

3. Výnosy amerických vládních dluhopisů rychle klesají a signalizují oslabení ekonomiky. Výnos dvouletého dluhopisu nedávno spadl na nové minimum, dokonce nižší než minimum z dob úvěrové krize a pádu světových ekonomik v roce 2008.

4. Klesající trend na akciových trzích. Dow i S&P 500 vykazují známky medvědího trhu. Russell 2000 už zaznamenal ztráty spojené s medvědím trhem. Ještě dva měsíce před začátkem recese v roce 2007 akciové trhy rostly.

5. Důvěra amerických spotřebitelů v ekonomiku v červnu spadla o 10 bodů na 52,9. Za zdravou úroveň se považuje 90 a více, čemuž se během zotavení důvěra spotřebitelů nepřiblížila. Před krizí tvořily výdaje spotřebitelů 72 % amerického HDP. Jejich nálada tedy koresponduje s budoucností ekonomiky.

  • 1
  • 2
reklama
reklama