Pavel Zima (Seznam.cz) přemýšlí o další expanzi

| Dalibor Dostál

Za deset let bude internet v Česku hlavním médiem, předpovídá výkonný ředitel největšího tuzemského vyhledavače Seznam.cz Pavel Zima.

Pavel Zima

Projevila se ekonomická krize na Seznam.cz také jinak, než že lidé vaším prostřednictvím více vyhledávali volná místa? Pocítili jste sami její dopady?

Máte pravdu v tom, že návštěvnost i doba strávená na našem serveru Sprace.cz skutečně vzrostla, naproti tomu ubylo množství nabídek zaměstnavatelů, a to až o dvacet procent. Krize se projevila i u našich klientů, kteří více než jindy zvažovali, do jakých mediatypů vloží své peníze na reklamu. Jsme rádi, že o Seznamu nepochybovali tolik jako o jiných médiích.

Když se podíváte na nejvíce vyhledávaná slova posledních měsíců, dá se z nich usoudit, že nejhorší etapa krize již v Česku skončila?

Zda těžká etapa krize opravdu skončila, uvidíme spíš na konci roku, až budeme znát výkon internetové reklamy. Lidé se na internetu dlouhodobě zajímají spíše o zábavu – hry, hudbu, video, esemesky. V tom směru asi přesnější předpověď nepoznáme.

Loňský rok, kdy hospodářské potíže v Česku vrcholily, jste jako Seznam.cz vyhlásili za rok konsolidace. V čem spočívala?

Věnovali jsme se interním systémům, máme nový účetní systém, nový obchodní systém, které nám teď umožňují další růst.

Představili jste vizi, podle níž má být internet nejsilnějším českým médiem. Tradiční média však mají stále velmi silnou pozici, kdy je podle vás reálné, že je internet předstihne?

Je to z pohledu stáři internetu dlouhodobý výhled, řekněme zhruba deset let.

Česko patří k několika málo zemím světa, kde nekraluje mezi vyhledávači Google. Co bylo rozhodující pro to, že Češi nepřešli jako lidé ve většině jiných zemí od zavedeného vyhledávače k tomuto internetovému gigantu?

Klíčové jsou dva faktory. Zaprvé Seznam na vyhledávání pracuje a průběžně ho zlepšuje, což právě ve většině ostatních zemích nebylo. Ve většině ostatních států došlo k prodeji lokálního vyhledavače této společnosti, která ho následně použila jako výstavní skříň pro nabídku tarifů a ADSL a na vývoj vlastního produktu už moc úsilí nevěnovala. Druhým důvodem je konzervativnost Čechů. Pokud něco funguje, není důvod to měnit.

Zbytek rozhovoru najdete na webu Profit.cz

reklama
reklama