Americké firmy drží vysoké zisky. Jak je to možné, když je nezaměstnanost stále vysoká?

| Miroslav Koplík

Klasická ekonomická teorie nás učí, že jsou mzdy méně pružné než ceny zboží a služeb, a to především směrem dolů. V případě recese je tedy pro firmy mnohem snazší snížit ceny svých výrobků a služeb než mzdy zaměstnanců. Tím se také snižují firemní zisky. Dochází k růstu nezaměstnanosti, která dále oslabí poptávku domácností. To je jasné a pochopitelné. Jak je tedy možné, že v době vysoké nezaměstnanosti a stagnující poptávky domácností v USA dochází k vysokým ziskům amerických firem?

Prasknutí bubliny cen nemovitostí zanechala mnoho amerických domácností v nezáviděníhodném stavu – lidé koupili domy za nafouknuté ceny na vrcholu cenové bubliny s minimální akontací. Cena domů klesla o desítky procent, ale výše dluhu zůstala stejná. Někteří mají vyšší dluh, než je cena domu, ve kterém bydlí.

Ceny nemovitostí v USA

Tato situace vede domácnosti k tomu, že více spoří a více splácejí své dluhy, a tedy i méně utrácejí.

Míra úspor amerických domácností
reklama
reklama