Dluhy, války a splasklé bubliny: Rizika roku 2011

| Miroslav Koplík

V rámci všeobecné akciové euforie, která zavládla koncem loňského roku, upadla v zapomnění rizika, která nás čekají v roce letošním. Jsou všude – jak v Evropě, tak v Asii a v Americe. Týkají se především státních dluhů a jejich financování. Zde je alespoň hrubý nástin několika z nich.

1. Kolaps Japonska

- Pravděpodobnost vzniku: vysoká

- Dopady na trhy: velké

Velice vysoký dluh Japonska a nutnost jeho refinancování vytvářejí tlak na růst úroků nově vydávaných dluhopisů. Jen úroky ze současných dluhů tvoří 28 % daňových příjmů Japonska (červená křivka) a dluhová služba, tj. úroky + splátky jistiny (šedá křivka), tvoří ohromných 56 % všech daňových příjmů Japonska.

Dluhová služba v Japonsku

Pokud nebude Japonsko schopné levného domácího financování, bude muset prodávat dluhopisy na mezinárodních trzích. A zahraniční kupec těžko koupí 10letý japonský dluhopis s výnosem 1,13 %, jako to dělají domácí kupci.

Letos bude Japonsko hospodařit s deficitem zhruba 9 %, čímž se dluh opět navýší a konec přiblíží. Japonsko letos potřebuje refinancovat neuvěřitelných 57 % HDP. Kolaps Japonska, třetí největší světové ekonomiky by způsobil na světových trzích velké výkyvy.

2. Čínská inflace a nemovitostní bublina

- Pravděpodobnost vzniku: středně vysoká

- Dopady na trhy: střední

V Číně je největším růst inflace v důsledku velmi vysoké úvěrové expanze a případné prasknutí nemovitostní bubliny. Tabulka ukazuje, že ceny bytů za metr čtvereční v čínských městech jsou v porovnání s příjmy 11x dražší než v USA (absolutní ceny jsou srovnatelné).

Srovnání cen nemovitostí (za m2) v USA a v Číně, v % ročního příjmu

Bydlení je v Číně jen pro ty bohaté a nejbohatší. Zajímavá situace – příliš vysoké ceny bytů po dlouhou dobu mohou vyústit v sociální nepokoje těch, kteří na ně nemají, ale případný pokles cen nemovitostí může vyústit v chaos v ekonomice, protože se ukáže, kdo všechno a jak moc spekuloval na růst cen nemovitostí (banky, podniky či místní vlády).

reklama
reklama