Jak snižuje záchrana bank náš životní standard?

| redakce

Bankéři a majitelé bankovních dluhopisů by měli být vybídnuti k tomu, aby přijali odpovědnost za chybná rozhodnutí bank. Místo toho jsou ztráty socializovány a pochybení bank zůstává nepotrestáno. John Hussman, analytik, šéf podílového fondu a kritik Fedu i amerického ministerstva financí, rozvádí, jak pomoc bankovnímu sektoru zhoršuje životní úroveň v celé společnosti.

John Hussman

Začněme nejdříve tím, čím je životní úroveň země dána. Podle definice by to měla být hodnota zboží a služeb, které jsou si lidé schopni pořídit za svůj výdělek. Když se zamyslíme ještě nad pojmem "produktivita" země, mělo by jít o objem zboží a služeb, jež jsou jednotlivci schopni v dané zemi vyprodukovat. Z dlouhodobého hlediska se vyvíjí životní standard ruku v ruce s produktivitou.

Růst, ale ne pro všechny

Nejlepším způsobem dlouhodobé podpory růstu obou těchto ekonomických ukazatelů je budování zdrojů produktivního kapitálu, jako jsou inovace, nové technologie, vybavení, infrastruktura, a lidského kapitálu (pracovní dovednosti, vzdělání apod.).

Ovšem ani růst produktivity ekonomiky jako celku nemusí znamenat plošný růst životní úrovně obyvatel. V konkurenční ekonomice by distribuce bohatství měla být dána schopností každého jednotlivce poskytovat užitečné služby, šířit tyto služby více spotřebitelům a udržet konkurenční výhodu.

Například fotbaloví hráči nevydělávají více peněz než učitelé díky tomu, že by byly schopnější. Těží z toho, že jich je relativně málo, a přitom "distribuují své služby" milionům diváků. Stačí, aby na tučný výdělek hráče přispěl každý fanoušek doslova pár drobnými.

Mark Zuckerberg je díky Facebooku schopen šířit služby stovkám milionů lidí. Každý takový uživatel mu přináší jen nepatrnou peněžní částku díky zobrazeným reklamám.

Proč Facebook? Protože nemá konkurenci!

Bill Gates rozšířil své produkty na všechny počítače, které pracují v systému Windows, zatímco výrobci samotných počítačů dokázali přenést své dovednosti k daleko menšímu okruhu spotřebitelů.

  • 1
  • 2
reklama
reklama