Matematický génius John Nash varuje: Propad dolaru mě budí ze spaní

| Lukáš Kovanda

Ten muž je génius. Z této jedné holé věty sestával doporučující dopis, jejž mladému matematikovi Johnu Nashovi napsal koncem 40. let jeho profesor. Nash se tak ocitl na univerzitě v Princetonu, kde zahájil doktorská studia. Bylo mu lehce přes dvacet. Svoji genialitu potvrdil a hned v roce 1950 získal doktorát.

John Nash

O generaci starší matematici jen zírali, když překládal řešení do té doby neřešitelných matematických problémů (Nashovy objevné teorie, teorie her, dnes nalézají uplatnění v ekonomii, evoluční biologii, účetnictví, politologii, vojenství i při konstrukci umělé inteligence či výpočetní techniky). Z génia se stala hvězda - časopis Fortune jej v roce 1958 označil za hvězdu "nové matematiky".

Genialita nemívá daleko k šílenství - a Nash (nechtěně) potvrdil i toto. Právě koncem 50. let se u něho naplno projevila ničivá paranoidní schizofrenie. Dnes, s odstupem, je Nash přesvědčen, že náchylnost k psychickému onemocnění chodívá ruku v ruce s nadáním pro tvořivé myšlení, které je tak vlastní géniům jeho typu.

"Pravdou může být, že existuje určitý vztah mezi zavrhnutím formálních vzorců myšlení a jednáním v souladu s kreativním, tvořivým myšlením," říká v tichu jedné z princetonských poslucháren, kde jsem se s ním setkal. "Domnívám se také, že mé vědecké ideje by nebyly objevné, pokud bych smýšlel jaksi normálněji. Albert Einstein také nebyl bůhvíjak normální osobností. Newton byl vyhrocený neurotik."

Začátkem 60. let to vypadalo, že si jeho těžké onemocnění vybere daň mnohem vyšší a že mu až do konce života přisoudí nutnost pobytu v léčebně pro choromyslné, ne-li dokonce svěrací kazajku. Nash začal slýchávat podivné hlasy. Přišel o svůj univerzitní post. Nemoc rozvrátila i jeho manželství. Zbytek světa jej odepsal, měl jej za mrtvého. Jen na Princetonu se o něm ještě vědělo, stal se z něho "fantom z Fine Hallu", budovy princetonské katedry matematiky. Tam duševně již těžce chorý Nash po nocích psával na tabule roztodivné rovnice, v nichž úzkostně hledal tajná poselství, ve kterých se snad i odrážely v šíleném echu ony hlasy.

Více než půlstoletí poté, kdy nemoc propukla, působí Nash, někdejší "fantom", při rozhovoru zvláštně, ale ne šíleně. Nemoc totiž začala v 80. letech ustupovat. V roce 1994 se vědec dokonce dočkal Nobelovy ceny za ekonomii, později se podruhé oženil (s tou samou ženou, Alicií, s níž se kdysi, po propuknutí onemocnění, rozvedl) a v Hollywoodu vznikl film Čistá duše (získal čtyři Oscary) o jeho pohnutém životě.

• 1