Itálie: Další pán na holení, křičí trhy!

| redakce

Čtvrtá největší ekonomika Evropské unie se topí v dluzích (přes 170 miliard eur). Výnosy dluhopisů jsou na rekordech. Berlusconi počítá poslední hodiny v křesle premiéra (pokud nepřijde nějaký zázrak). Hluboké strukturální problémy naznačují, že se bavíme o Řecku v bleděmodrém. Squadra azzura.

Věž v Pise se naklání, ale zřejmě vydrží déle než italská ekonomika

O šikmé ploše, po které jede už léta italská ekonomika, by se daly psát dlouhé stati, podívejme se proto alespoň na několik zajímavých skutečností.

  • Velký důraz na rodinu, z něhož vyplývá roztříštění ekonomiky do obrovského množství malých soukromých firem a jen malého počtu velkých, veřejně obchodovaných společností. Na burze se v Itálii obchoduje jen se zhruba 330 domácími akciemi - na podobně velkou ekonomiku velice nízké číslo.

  • Z rodinné tradice vyplývá velký počet nepracujících žen. Pouze 52 % Italek pracuje (3. nejnižší poměr v rámci zemí OECD).

  • Většina velkých firem jsou původně státní banky a firmy z veřejného sektoru. Itálie má jen velmi malé zastoupení v chemickém, farmaceutickém, potravinářském nebo technologickém průmyslu.

  • Silné podnikatelské cechy omezují konkurenci. Dokonce i domácí chůvy a taxikáři mají svoji organizaci. Kvůli těmto spolkům je složité někoho vyhodit. Řešení v době krize? Nepřijímat! S tím souvisí i malá pracovní mobilita a malá možnost pracovního úspěchu imigrantů - žádný div, že Francii zaplavili Tunisané, kteří se Itálii vyhnuli obloukem.

  • Premiér Berlusconi má už léta z ostudy kabát. Do vlády nominuje modelky, sám čelí obviněním z korupce a daňových úniků, sexuálnímu skandálu, hádá se s ministrem financí o úsporných opatřeních - stačí?

  • Kromě Řecka je Itálie nejméně přátelskou zemí pro ty, kdo chtějí dělat byznys, ze všech zemí OECD. Podle Světové banky je Itálie 80. státem světa podle tohoto měřítka, tedy horší než například Namibie.

  • Ceny elektřiny pro průmyslové podniky jsou nejvyšší v rámci EU. Tomu se říká podpora ekonomiky.

reklama
reklama